РОЛЬ КОНДИЦІЙНОГО ПЛАВАННЯ В ПІДВИЩЕННІ ФУНКЦІОНАЛЬНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ СИСТЕМИ ЗОВНІШНЬОГО ДИХАННЯ СТУДЕНТІВ ПІДГОТОВЧОЇ ГРУПИ
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.8Ключові слова:
студенти, підготовча група, кондиційне плавання, функція зовнішнього дихання.Анотація
На сучасному етапі в Україні особливо гостро постає питання поліпшення рівня здоров’я, фізичної та функціональної підготовленості студентів на заняттях із фізичного виховання. Масштабність цієї проблеми підтверджується результатами наукових досліджень, згідно з якими у вищих навчальних закладах неухильно збільшується кількість студентів підготовчих і спеціальних медичних груп, що свідчить про тенденцію до погіршення здоров’я випускників. Застосування кондиційного плавання на заняттях із фізичного виховання диктує необхідність врахування функціонального стану дихальної системи до плавального навантаження кондиційного спрямування, водночас на сьогодні майже відсутні публікації, які стосуються саме кондиційного плавання у студентів. Мета – визначити роль кондиційного плавання в підвищенні функціональних можливостей системи зовнішнього дихання студентів підготовчої групи. Методи дослідження. У роботі були застосовані методи теоретичного рівня дослідження: аналіз, порівняння, індукція, дедукція, систематизація та узагальнення науково-методичної літератури. Результати. У межах проблеми поліпшення рівня здоров’я студентів підготовчої групи особливо актуалізуються питання підвищення ефективності їхнього фізичного виховання, у якому плавання відіграє важливу роль, зокрема кондиційне плавання. Заняття кондиційним плаванням здатні скорегувати та покращити рівень рухової та функціональної підготовленості студентів, зокрема поліпшити вплив на функціональний стан системи зовнішнього дихання. Висновки. Результати проведеного дослідження свідчать про те, що низькі показники фізичного розвитку, фізичної підготовленості та функціонального стану системи зовнішнього дихання у студентів підготовчої групи детермінують необхідність систематичних і правильно організованих занять кондиційним плаванням. Сприятливий вплив таких занять можливий лише за умови відповідності застосовуваних засобів і методів індивідуальним особливостям функції зовнішнього дихання студентів та рівню їхньої фізичної підготовленості.
Посилання
Блавт О.З. Інформативні показники рівня фізичного здоров’я та фізичної підготовленості студентів ВНЗ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 11. С. 14−19.
Глущенко Н.В. Авторська тренувальна програма з кондиційного плавання для студентів вищих навчальних закладів. Навчальне видання Класичного приватного університету. Запоріжжя, 2011. 54 с.
Головкіна В., Фурман Ю. Розвиток загальної фізичної підготовленості плавців 11–12 років засобами плавання із застосуванням елементів аквафітнесу й інтервального гіпоксичного тренування. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2019. № 7(26). С. 154–161. 4. Захаріна Є.А. Вплив засобів кондиційного тренування з плавання на стан системи зовнішнього дихання студентів. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2016. № 2. С. 37–41.
Сальникова С.В, Фурман Ю.М., Головкіна В.В. Динаміка функціональної підготовленості жінок 30–36 років за показниками зовнішнього дихання у процесі застосування занять аквафітнесом і методики ендогенно-гіпоксичного дихання. Фізична культура, спорт та здоров’я нації України : зб. наук. праць. Вип. 18. Т. 1. Вінниця, 2014. С. 247–253.
Сальникова С.В. Вплив комплексного застосування занять аквафітнесом і методики ендогенно-гіпоксичного дихання на показники систем аеробного енергозабезпечення жінок віком 30–36 років. Молода спортивна наука України. 2015. № (3). С. 147–153.
Сіренко Р., Козакова Т., Пижик О. Характерні особливості фізичної працездатності студентів-плавців у перехідному періоді річного тренувального циклу. Фізичне виховання, спорт, культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2012. Т. 3. С. 378–381.
Стадник В. Використання плавання у позанавчальних заняттях з фізичного виховання студентів ВНЗ. Спортивний вісник Придніпров’я. 2013. № 2. С. 191–195.
Фурман Ю.М., Мірошниченко В.М., Драчук С.П. Перспективні моделі фізкультурно-оздоровчих технологій у фізичному вихованні студентів вищих навчальних закладів : монографія. Київ : Олімп. л-ра, 2013. 184 с.
Golovkina V., Salnukova S. Comparative Characteristics of Functional Capability of 11–12 year-old Swimmers Connected with Their Gender and Possibilities of Its Improvement. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Kultura Fizyczna. 2018. Vol. 1(XVII). Р. 79–85. 11. Hruzevych I., Bohuslavska V., Kropta R., Galan Y., Nakonechnyi I., Pityn M. The effectiveness of the endogenous-hypoxic breathing in the physical training of skilled swimmers. Journal of Physical Education and Sport. 2017. Supplement issue 3. Art 155. Р. 1009–1016.
Koryahin V.M., Blavt O.Z. Technological provisioning of test control of special health group students’ power abilities. Physical education of students. 2016. № 1. Р. 43–48.
Pichurin V.V. Resilience of students and their readiness for professional functioning. Physical education of students. 2015. № 3. Р. 38–43.