THE ROLE OF CONDITIONED SWIMMING IN INCREASING THE FUNCTIONAL CAPABILITIES OF THE EXTERNAL RESPIRATORY SYSTEM OF STUDENTS OF THE PREPARATORY GROUP
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.8Keywords:
students, training group, conditioning swimming, function of external breathing.Abstract
At the current stage in Ukraine, the issue of improving the level of health, physical and functional readiness of students in physical education classes is particularly acute. The magnitude of this problem is confirmed by the results of scientific research, according to which the number of students of preparatory and special medical groups is steadily increasing in higher educational institutions, which indicates a tendency for the health of graduates to deteriorate. The use of conditioning swimming in physical education classes dictates the need to take into account the functional state of the respiratory system before the swimming load of the conditioning direction, while at the same time there are almost no publications related to conditioning swimming among students. Purpose is to determine the role of conditioning swimming in increasing the functional capabilities of the external breathing system of students of the preparatory group. Research methods. The work used theoretical research methods: analysis, comparison, induction, deduction, systematization and generalization of scientific and methodical literature. Results. Within the framework of the problem of improving the health level of students of the preparatory group, the issue of increasing the effectiveness of their physical education, in which swimming plays an important role, particularly conditioning swimming, is especially relevant. Exercises in conditioned swimming are able to adjust and improve the level of motor and functional readiness of students, in particular, to improve the effect on the functional state of the external respiratory system. Conclusions. The results of the research show that the low indicators of physical development, physical fitness and functional state of the external breathing system among students of the preparatory group determine the need for systematic and properly organized conditioning swimming classes. The beneficial effect of such classes is possible only if the used means and methods correspond to the individual features of the external breathing function of the students and their level of physical fitness.
References
Блавт О.З. Інформативні показники рівня фізичного здоров’я та фізичної підготовленості студентів ВНЗ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 11. С. 14−19.
Глущенко Н.В. Авторська тренувальна програма з кондиційного плавання для студентів вищих навчальних закладів. Навчальне видання Класичного приватного університету. Запоріжжя, 2011. 54 с.
Головкіна В., Фурман Ю. Розвиток загальної фізичної підготовленості плавців 11–12 років засобами плавання із застосуванням елементів аквафітнесу й інтервального гіпоксичного тренування. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2019. № 7(26). С. 154–161. 4. Захаріна Є.А. Вплив засобів кондиційного тренування з плавання на стан системи зовнішнього дихання студентів. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2016. № 2. С. 37–41.
Сальникова С.В, Фурман Ю.М., Головкіна В.В. Динаміка функціональної підготовленості жінок 30–36 років за показниками зовнішнього дихання у процесі застосування занять аквафітнесом і методики ендогенно-гіпоксичного дихання. Фізична культура, спорт та здоров’я нації України : зб. наук. праць. Вип. 18. Т. 1. Вінниця, 2014. С. 247–253.
Сальникова С.В. Вплив комплексного застосування занять аквафітнесом і методики ендогенно-гіпоксичного дихання на показники систем аеробного енергозабезпечення жінок віком 30–36 років. Молода спортивна наука України. 2015. № (3). С. 147–153.
Сіренко Р., Козакова Т., Пижик О. Характерні особливості фізичної працездатності студентів-плавців у перехідному періоді річного тренувального циклу. Фізичне виховання, спорт, культура здоров’я у сучасному суспільстві. Луцьк, 2012. Т. 3. С. 378–381.
Стадник В. Використання плавання у позанавчальних заняттях з фізичного виховання студентів ВНЗ. Спортивний вісник Придніпров’я. 2013. № 2. С. 191–195.
Фурман Ю.М., Мірошниченко В.М., Драчук С.П. Перспективні моделі фізкультурно-оздоровчих технологій у фізичному вихованні студентів вищих навчальних закладів : монографія. Київ : Олімп. л-ра, 2013. 184 с.
Golovkina V., Salnukova S. Comparative Characteristics of Functional Capability of 11–12 year-old Swimmers Connected with Their Gender and Possibilities of Its Improvement. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Kultura Fizyczna. 2018. Vol. 1(XVII). Р. 79–85. 11. Hruzevych I., Bohuslavska V., Kropta R., Galan Y., Nakonechnyi I., Pityn M. The effectiveness of the endogenous-hypoxic breathing in the physical training of skilled swimmers. Journal of Physical Education and Sport. 2017. Supplement issue 3. Art 155. Р. 1009–1016.
Koryahin V.M., Blavt O.Z. Technological provisioning of test control of special health group students’ power abilities. Physical education of students. 2016. № 1. Р. 43–48.
Pichurin V.V. Resilience of students and their readiness for professional functioning. Physical education of students. 2015. № 3. Р. 38–43.