ФУНКЦІОНАЛЬНИЙ СТАН РІВНОВАГИ ДІТЕЙ 10 РОКІВ ІЗ ДЕПРИВАЦІЄЮ ЗОРУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.5

Ключові слова:

діти, рівновага, депривація зору, порушення координації рухів.

Анотація

Актуальність проблеми. У статті представлені дані дослідження функціонального стану рівноваги дітей 10 років із депривацією зору. У дітей із депривацією зору, за даними сучасних наукових досліджень, спостерігається тенденція до збільшення проявів порушення координації рухів та наявність патологічних рухових моделей та стереотипів, що супроводжуються і труднощами візуального орієнтування у просторі. Мета роботи – аналіз стану функціональної рівноваги дітей 10 років із депривацією зору. У науковому дослідженні взяли участь 14 дітей 10 років із депривацією зору різного ступеня прояву. Дослідження проводилось на базі НРЦ «Зоресвіт» м. Одеси. Для реалізації поставленої мети дослідження були застосовані такі методи: теоретичні (аналіз наукової й методичної літератури, теоретичний аналіз та узагальнення, системний аналіз), педагогічні (експеримент, тестування), математичні. Для виявлення порушень балансу під час функціональної діяльності та планування необхідних розвивальних заходів для розвитку рівноваги та рухливості досліджуваних було використано шкалу балансу Берга. Результати, отримані за шкалою, порівнювалися з тестовими нормами, що дало можливість виявити рівень функціонального стану рівноваги дітей 10 років із депривацією зору. Дослідження загальних особливостей фізичного розвитку дітей реалізовувалось з використанням первинних методів математичної обробки: для опису стану рівноваги застосовано методи оцінки центральної тенденції (середнього арифметичного значення, моди розподілу) та варіативності розподілу (стандартного відхилення, квартилів розподілу). Вторинні методи математичної статистики: для підготовки даних до застосування статистичних процедур, зокрема для вибору адекватних статистичних критеріїв використано процедуру перевірки результатів дослідження на нормальність за допомогою критеріїв узгодженості Колмогорова–Смирнова з виправленням Лілієфорса та Шапіро–Уїлка. Статистичне опрацювання результатів дослідження відбувалося за допомогою використання програмного забезпечення IBM SPSS Statistics 21, графічний матеріал підготований у пакеті Microsoft Excel. Результати. Результати дослідження показали, що значення загального показника балансу розташовані в діапазоні від 44 до 51 балу із середнім значенням у точці 48,2 бала та стандартним відхиленням – 2,29 бала (48,2±2,29), а отже, у досліджуваній виборці є такі, хто має порушення балансу у разі функціональної діяльності (7,14%) та потребують певних розвивальних заходів, які забезпечують рівновагу. Висновки. Більшість досліджуваних здатні підтримувати рівновагу. Найкращим чином це стосується випадків стояння, сидіння, ходьби на місці, усаджування та переміщення з незначною допомогою рук. Лише дехто має певний ризик падіння у таких випадках. Найгіршим чином ці діти були спроможні стояти на одній нозі та виконувати стійку на двох ногах, одна попереду іншої.

Посилання

Буховець Б.О., Романенко С.С., Покропивний О.М. Особливості фізичного розвитку у дітей з депривацією зору. Rehabilitation & Recreation. 2023. 14. С. 186–192. DOI: https://doi. org/10.32782/2522-1795.2023.14.22.

Буховець Б.О., Долинський Б.Т., Борщенко В.В., Погорелова О.О. Особливості змін мозкового кровообігу дітей середнього шкільного віку з функціональними порушеннями зору за впливом методу Фельделькрайз. Інноваційна педагогіка. 2021. 32. С. 80–85. DOI: https://doi. org/10.32843/2663-6085/2021/32-2.16.

Кашуба В., Савлюк С. Біологічні передумови розробки концепції формування просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією зору. Journal of Education, Health and Sport formerly. Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. 2017. 7. С. 1095–1112.

Кашуба В., Савлюк С. Теоретико-методичні основи профілактики та корекції просторової організації тіла дітей 6–10 років з депривацією сенсорних систем у процесі адаптивного фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2018. 3. С. 70–80.

Кашуба В., Юрченко О., Хабінець Т. Характеристика вертикальної стійкості тіла молодших школярів з послабленим зором з різними типами постави у процесі фізичного виховання. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Вінниця. 2017. 3(22). С. 551–558.

Рядова Л., Шестерова Л. Вікова динаміка рівня розвитку статичної рівноваги в учнів середніх класів з вадами зору. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2018. 3(65). С. 52–56.

Рядова Л. Дослідження показників функціонального стану тактильного аналізатора у дітей середнього шкільного віку з вадами зору. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2019. 6. С. 81–83.

Kashuba V., Maslova O. Prerequisites for the development of the concept of health-forming technologies in the process of adaptive physical education of school-age children with hearing impairment. Journal of Education, Health and Sport. 2017. 7(3). С. 824–834.

Savluik S. Conceptual basis of the concept of spatial organization of body of children 6–10 years with sensor systems deprivation in the process of physical education. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2017. 3(39). С. 180–185.

Savliuk S., Kashuba V., Vypasniak I., Yavorskyy A., Kindrat P., Grygus I., Vakoliuk A., Panchuk I., Hagner-Derengowska M. Differentiated approach for improving the physical condition of children with visual impairment during physical education. Journal of Physical Education and Sport. 2020. 20. Pp. 958–965.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-06

Номер

Розділ

Статті