ОРГАНІЗАЦІЯ СПОРТИВНО ОРІЄНТОВАНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ ІЗ ПРІОРИТЕТНИМ ЗАСТОСУВАННЯМ СПОРТИВНИХ ІГОР

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-2-6

Ключові слова:

спорт, фізичне виховання, заклади вищої освіти, спортивні ігри.

Анотація

У статті показано, що в основу методики й організації фізичної підготовки молоді має бути покладено концепцію тренування як єдину науково обґрунтовану концепцію управління розвитком фізичного потенціалу людини. Спортивно орієнтоване фізичне виховання має потужний ціннісний потенціал, що пов’язано з тим, що цінності спорту є аналогічними таким самим ціннісним орієнтаціям у будь-якій іншій діяльності. Функції спортивно орієнтованого фізичного виховання такі: виховна (емоційне, моральне, естетичне виховання), пізнавальна (розуміння сутності людини як соціобіологічного індивідуума, правила побудови навчально-тренувального процесу тощо); творча (талановитість у поєднанні з фізичною силою та здоров’ям), оздоровча (гармонія фізичного та психічного самопочуття), соціальна (досвід міжособистісних стосунків), мотиваційна (ставлення до особистісного рівня спортивної підготовки). Проблемою фізичного виховання в закладах вищої освіти стало стійке байдуже ставлення до навчально-тренувальних занять у 16,9 % здобувачів вищої освіти, 28,3%, студентів не відчувають їхнього сприятливого впливу, 22,6 % залишаються індиферентно-бездіяльними. Для зміни ситуації, що склалась, у статті сформульовано основи організації спортивно орієнтовного фізичного виховання в закладах вищої освіти із пріоритетним застосуванням спортивних ігор: вільний вибір фізкультурно-спортивної діяльності, організація тренувальних впливів, формування навчально-тренувальних груп з урахуванням особистісних характеристик, фізичної підготовленості, мотивів та інтересів, оптимальність тренувальних навантажень та їхня адекватність, наступність реґламентованих і самостійних форм занять, відмова від нормативного підходу, стимуляція успіху для формування мотивів у пізнавально-моторній діяльності.

Посилання

Закон про фізичну культуру і спорт від 24.12.1993 р. № 3809–XII. Дата оновлення 25.07.2021 р. / Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text (дата звернення: 10.06.2022).

Гладощук О.Г. Вищий навчальний заклад як середовище по формуванню фізкультурно-оздоровчої самоорганізації студентської молоді. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2018. № 1. С. 292–295.

Донцов Д.А., Сагова З.А. Социально-психологическая диагностика спортивных групп и коллективов. Педагогика. 2018. № 8. С. 38–43. 4. Мосейчук Ю.Ю. Теоретико-методологічні основи формування культури здоров’я у майбутніх учителів фізичної культури : монографія. Чернівці : Місто, 2018. 436 с.

Олексин І.Я. Спортивна та фізична активність в контексті способу життя сучасної людини. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Серія «Філософські науки». 2019. № 86. С. 61–70.

Олійник І.С., Дорошенко Е.Ю. Соціометричні показники в системі оцінки психологічного клімату волейбольної команди. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 3. С. 93–98.

Подгорна В.В., Дроздова К.В. Загальногуманістичний підхід до підготовки фахівців у галузі фізичної культури і спорту. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. 2019. Вип. 66. С. 166–169.

Вплив силових тренувань на психоемоційний стан студентів / В.В. Подгорна та ін. Перспективи та інновації науки. 2021. № 5 (5). С. 542–554.

Вплив специфіки спортивної діяльності на виховання міжособистісного спілкування та колективної взаємодії студентів / В.В. Подгорна та ін. Modern management: theories, concepts, implementation : Monograph / Editors: Marian Duczmal, Tetyana Nestorenko. Opole : The Academy of Management and Administration in Opole, 2021. P. 286–294.

Тіняков А.О. Психолого-педагогічний потенціал фізичної культури і спорту у вихованні навичок лідерства студентів вищих навчальних закладів. Теорія і практика управління соціальними системами. 2016. № 3. С. 23–32.

Фурдуй С.Б., Ніфака Я.М. Роль фізичної культури в процесі соціалізації студентської молоді. Молодий вчений. 2018. № 1 (53). С. 395–399.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-25

Номер

Розділ

Статті