ПЕРІОДИЗАЦІЯ ТРЕНУВАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ПРИ ЗАНЯТТЯХ БОЙОВИМ МИСТЕЦТВОМ ДЗЮ-ДЗЮЦУ ПІДЛІТКІВ ВІКОМ 14–17 РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.20

Ключові слова:

бойові мистецтва, дзю-дзюцу, підлітки віком 14–17 років, періодизація тренувального процесу, обсяг навантажень, інтенсивність, етапи навчання.

Анотація

Актуальність проблеми. Відомо, що найважливішими передумовами успішності навчально-тренувального процесу навчання руховим здібностям різних контингентів, що займаються, є порядок взаємозв’язку різних сторін підготовки (теоретичної, фізичної, а також технічної), етапів підготовки та диференційованого підходу до кількісної та якісної сторони тренувальних навантажень. Мета – обґрунтування доцільності запровадження моделі періодизації тренувальних навантажень на різних етапах занять школярів віком 14–17 років бойовим мистецтвом Дзю-дзюцу. Методи дослідження: аналіз джерел наукової та науково-методичної літератури й даних мережі Internet; експертна оцінка рівня здоровʼя та фізичних здібностей підлітків віком 14–17 років на різних етапах занять бойовим мистецтвом Дзю-дзюцу; педагогічний порівняльний експеримент; кількісна та якісна обробка матеріалів дослідження за допомогою методів математичної статистики. Результати дослідження. Підтверджено, що найважливішими передумовами успішності навчально-тренувального процесу є виховання рухових здібностей у різного контингенту осіб, що займаються, й порядок взаємозв’язку різних сторін підготовки (теоретичної, фізичної, технічної), етапів підготовки та диференційованого підходу до кількісної та якісної сторони тренувальних навантажень. У статті наведено результати дослідження закономірностей побудови тренувального процесу в бойових мистецтвах, зокрема обґрунтування періодизації тренувальних навантажень. Особливу увагу в цьому процесі приділено вивченню складових компонентів тренувального впливу, де однією з найважливіших є величина тренувального навантаження, до змісту якої входять обсяг і інтенсивність виконання фізичних вправ на прикладі навчання підлітків бойовому мистецтву школи Дзю-дзюцу. Також встановлено найбільш інформативні показники, що характеризують готовність підлітків до навчання. 

Посилання

Волков Л.В. Фізична підготовка школярів. Київ: Освіта України, 2014. 214 с.

Волков Л.В., Захарків С.Й., Семенюшко О.І. Особливості фізичної підготовленості та фізичного розвитку борців вільного стиля при навчанні на різних етапах багаторічної спортивної підготовки. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». Київ, 2018. Вип. 9(103). С. 31−37.

Орлов О., Зінченко С. Актуальні проблеми навчання і тренування дітей старшого шкільного віку бойовим мистецтвам в загальноосвітніх школах. Актуальні проблеми розвитку спортивних ігор, спортивних дисциплін і туризму в закладах освіти: Матеріали VIII Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції. Київ: Міленіум, 2014. С. 418−423.

Шандригось В.І. Методи дослідження фізичного стану школярів в процесі фізичного виховання: методичні рекомендації. на допомогу студентам. Тернопіль, 2001. 156 с.

Орлов О., Волков В. Особливості планування тренувальних навантажень у фізичній підготовці студентів при початковому навчанні бойовим мистецтвам (на прикладі Джиу-джитсу). Молода спортивна наука України: 3б. наук. праць з галузі фізичної культури та спорту. Вип. 9: у 4-х томах. Харків-Львів: НВФ «Українські технології», 2005. Т. 1. С. 47−50.

Саєнко В. Доцільність введення східних єдиноборств як навчальної дисципліни. Актуальні проблеми фізичного виховання в Україні: Зб. наук. праць Регіональної науково.-практчної конференції. Луганськ: Вид-во ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», 2009. С. 221–228.

doi: 10.13140/RG.2.2.11721.95848

Elmazi R., Koci L. Organizing of Physical Education Teaching Classes and Methods to be Used to Achieve the Intended Objectives. Journal of Educational and Social Research, 2015. Vol. 5(1 S1). P. 97−102. doi: 10.5901/jesr.2015.v5n1s1p9

Kohl H.W. III, Cook H.D. Educating the Student Body: Taking Physical Activity and Physical Education to School. Committee on Physical Activity and Physical Education in the School Environment; Food and Nutrition Board; Institute of Medicine. Washington (DC): National Academies Press (US), 2013. doi: 10.17226/18314

Артюшенко А.О. Спортивні єдиноборства як ефективний засіб фізичного виховання учнів середнього шкільного віку. Науковий вісник НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія № 15 «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура та спорт). Київ: Изд-во НПУ имени М.П. Драгоманова, 2016. Вип. 3К2(71)16. С. 16–20.

Орлов О. Організація навчально-тренувальних занять студентської молоді при початковому навчанні бойовим мистецтвам (на прикладі джиу-джитсу). Спортивний вісник Придніпров’я, 2006. № 2. С. 99−102.

Luo D. The Application of Computer Technology in Sport Training and Competinion. Int. Conf. of Application and Techniques in Cyber Intelligence. AISI, 2020. P. 543−549.

Mahar M.T., Murphy S.K., Rowe D.A., Golden J., Shields A.T., Raedeke T.D. Effects of a classroom-based program on physical activity and on-task behavior. Medicine and Science in Sports and Exercise, 2006. Vol. 38(12). P. 2086. doi: 10.1249/01.mss.0000235359.16685.a3

Орлов А.І. Методика навчання бойовим мистецтвам студентів вищих навчальних закладів: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2013. 17 с.

Burke D.T., Al-Adawi S., Lee Y. T., Audette J. Martial arts as sport and therapy. J. Sports Med. Phys. Fitness, 2007. N 47(1). Р. 96−102.

Evanski J.M., Iadipaolo A., Ely S.L, Zundel C.G. [ey al.]. Smaller Hippocampal Volume Is Associated With Reduced Posttraumatic Stress Symptoms in Children With Cancer and Survivors Following a Brief Novel Martial Arts-Based Intervention. Arch. Clin. Neuropsychol., 2024.

Vol. 39(2). P. 167−174. doi: 10.1093/arclin/acad056

Krabben K., Orth D., van der Kamp J. Combat as an Interpersonal Synergy: An Ecological Dynamics Approach to Combat Sports. Sports Medicine, 2019. Vol. 49(11). P. 1825−1836. doi: 10.1007/s40279-019-01173-y

Трусов О.В. Шотокан Карате-до. Книга 1. Основні аспекти. Київ: Софія, 2000. 384 с.

Koutures C., Demorest R. A. Participation and Injury in Martial Arts. Curr. Sports Med. Rep., 2018. № 17(12). Р. 433−438. doi: 10.1249/JSR.0000000000000539

Chiodo S., Tessitore A., Cortis C., Cibelli G., Lupo C., [et al.]. Stress-related hormonal and psychological changes to official youth Taekwondo competitions. Scand. J. Med. Sci. Sports, 2011. Vol. 21(1). P. 111−119. doi: 10.1111/j.1600-0838.2009.01046.x

Harwood-Gross A., Feldman R., Zagoory-Sharon O., Rassovsky Y. Hormonal reactivity during martial arts practice among high-risk youths. Psychoneuroendocrinology, 2020. Vol. 121. P. 104806. doi: 10.1016/j.psyneuen.2020.104806

Imamura R.T., Hreljac A., Escamilla R.F., Edwards W.B. A three-dimensional analysis of the center of mass for three different judo throwing techniques. J. Sports Sci. Med., 2006. Vol. 5(CSSI). P. 122−131. PMC3863919.

Бубка С.Н., Булатова М.М., Гуніна Л.М., Платонов В.М., Павленко Ю.О. [та співавт.]. Система олімпійської підготовки: основи менеджменту; під ред. С.Н. Бубки, В.М. Платонова. Київ: Перша друкарня, 2018. 624 с.

Platonov V.N., Bulatova M.M. A Preparatio Fisica. Rio de Janeiro Spint, 2003. 388 p.

Ahamed Y., Macdonald H., Reed. K., Naylor P.J., Liu-Ambrose T., McKay H. School-based physical activity does not compromise children's academic performance. Medicine and Science in Sports and Exercise, 2007. Vol. 39(2). P. 371–376. doi: 10.1249/01.mss.0000241654.45500.8e [in

English].

Elahi J., Mangal R.K., Stead T.S., Ganti L. A nationwide analysis of upper extremity injuries in martial arts. Orthop Rev (Pavia), 2024. Vol. 16. P. 116363. doi: 10.52965/001c.116363

Вербецька А.М., Орлов О.І., Гуніна Л.М. Формування здоров’язбережувального середовища у закладах вищої освіти під час оволодіння бойовим мистецтвом Дзю-дзюцу. Сучасний оздоровчий фітнес як інноваційна форма організації навчального процесу здобувачів вищої освіти: збірка тез ІІ-ої Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції, присвяченої 123-ій річниці Національного університету «Запорізька політехніка». Запоріжжя, 2023. С. 90−92.

Піддячий М.І. Formation of students' ability to harmonious development in the conditions of war on the basis of STEM education. Проблеми сучасного підручника: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в умовах воєнного час: збірник тез доповідей. Київ: Педагогічна думка. 2022. C. 53−55.

Літнарович Р.М. Основи математичної статистики у психології: навчальний посібник; частина 3. Рівне: МЕГУ, 2006. 49 с.

Орлов О., Волков Л. Основи побудови річного циклу навчання бойовим мистецтвам студентів вищих навчальних закладів. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди»: збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький, 2013. Вип. 28, Т. II. С. 244−250.

Деделюк Н.А. Наукові методи дослідження у фізичному вихованні: навчальний посібник для студентів. Луцьк: Видавництво Волинського національного університету ім. Лесі Українки, 2010. 184 с.

Орлов О., Яночок О. Розвиток фізичних здібностей у дітей молодшого шкільного віку шляхом занять бойовим мистецтвом джиу-джитсу. Актуальні проблеми фізичного виховання, спорту і туризму у закладах освіти: матеріали IX Всеукраїнської студентської науково-практичної конференції. Київ: ФОП Лукашевич О.М., 2015. С. 58−61.

Demorest R.A., Koutures C. Youth Participation and Injury Risk in Martial Arts. Pediatrics, 2016. Vol. 138(6). P. e20163022. doi: 10.1542/peds.2016-3022

Pocecco E., Ruedl G., Stankovic N., Sterkowicz S., Del Vecchio F.B., [et al.]. Injuries in judo: a systematic literature review including suggestions for prevention. Br. J. Sports Med., 2013. Vol. 47(18). P. 1139−1143. doi: 10.1136/bjsports-2013-092886

Donnelly J.E., Hillman C.H., Castelli D., Etnier J.L., Lee S. [et al.]. Physical Activity, Fitness, Cognitive Function, and Academic Achievement in Children: A Systematic Review. Med. Sci. Sports Exerc., 2016. Vol. 48(6). P. 1197−222. doi: 10.1249/MSS.0000000000000901

Baxter S.D., Royer J.A., Hardin J.W., Guinn C.H., Devlin C.M. The relationship of school absenteeism with body mass index, academic achievement, and socioeconomic status among fourth grade children. Journal of School Health, 2011. Vol. 81(7). P. 417–423. doi: 10.1111/j.1746-1561.2011.00610.x

Åberg M.A., Pedersen N.L., Torén K., Svartengren M., Bäckstrand B. [et al.]. Cardiovascular fitness is associated with cognition in young adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 2009. Vol. 106(49). P. 20906–20911. doi: 10.1073/

pnas.0905307106

Kondratowicz K. Jiu-jitsu. Sztuka walki obronnej. Warszawa: Czasopisma Wojskowe, 1991. 405 s.

Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання; у 2-х томах. Київ, Олімпійська література, 2012. Т. 1, 392 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-12

Номер

Розділ

Статті