СУЧАСНИЙ СТАН СФЕРИ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ В УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2023-1-6Ключові слова:
функціонування, розвиток, кількісті та якісні показники, звітність.Анотація
У статті наголошено, що стан, найважливіші проблеми та перспективи розвитку сфери фізичної культури і спорту визначаються зовнішніми та внутрішніми чинниками, які прямо чи опосередковано впливають на конкретні кількісні та якісні показники її функціонування. Сучасна ринкова соціально-економічна система України сприяє формуванню та становленню головних компонентів ринку фізкультурно-спортивних послуг. Однією із засад державної політики у сфері фізичної культурі і спорту є забезпечення умов для підтримки напрямів фізичної культури та спорту. Формування та реалізацію державної політики у сфері забезпечує перелік показників стану розвитку фізичної культури та спорту, а саме показники рівня: фізичного здоров’я різних груп населення; залучення громадян до занять масовим спортом; залучення осіб з інвалідністю до занять фізкультурно-спортивною реабілітацією; залучення дітей і молоді, зокрема й дітей і молоді з інвалідністю, до занять у дитячо-юнацьких спортивних школах; досягнень спортсменів України на міжнародних спортивних змаганнях, передусім Олімпійських, Паралімпійських і Дефлімпійських іграх, Глобальних іграх спортсменів із порушенням інтелекту, Усесвітніх іграх з неолімпійських видів спорту; забезпеченості кадрами сфери фізичної культури та спорту; фінансового та матеріально-технічного забезпечення сфери фізичної культури та спорту; створення умов для доступу осіб з інвалідністю до спортивних споруд. Означені показники враховуються для моніторингу стану розвитку фізичної культури та спорту та для розроблення програм її розвитку як на державному, так і на регіональному рівні. Систематичний аналіз стану сфери фізичної культури та спорту сприяє оптимізації обраних параметрів і показників із застосуванням соціально-економічного механізму розвитку фізкультурно-спортивних послуг, ефективності управління фізкультурно-спортивним рухом, що підтверджує актуальність даного дослідження. Матеріали та методи. Під час виконання дослідження використовувалися такі методи: аналіз наукової літератури та документальних джерел, інформаційних ресурсів мережі «Інтернет», статистичних даних; передового вітчизняного досвіду; поєднання логічного й історичного аналізу; системний аналіз; методи математичної статистики. Аналізу підлягали основні показники функціонування та розвитку сфери фізичної культури та спорту за останні 3 роки. Результати. Охарактеризовано діючу в Україні систему звітності щодо основних показників фізкультурно-оздоровчої та спортивної діяльності суб’єктів за формою звітності № 2-ФК (річна). Авторами наголошено відсутність дієвої системи контролю за діяльністю приватних фізкультурно-спортивних організацій, а також представників громадського сектору, що впливає на об’єктивність інформації. Система збалансованих показників, що дозволяють оцінювати як рівень розвитку системи загалом, так і ступінь досягнення окремих поставлених цілей, повинна формуватися залежно від стратегічних цілей соціальної політики країни, регіону, територіальної громади, розглядатися за критеріями соціально-економічної ефективності, споживчої ефективності, внутрішнього механізму функціонування, а також інфраструктури. У сфері фізичної культури та спорту інтегральний показник повинен відображати ступінь її впливу на досягнення загальних глобальних соціально-економічних цілей із соціально-економічний ефектом. Натепер система функціонування сфери фізичної культури та спорту може бути представлена в показниках, які характеризують кількісні зміни в розвитку власне фізичної культури та спорту (кількість людей, які займаються, спортивних споруд, обсяг і структура фінансування тощо). Показники другої групи характеризують ступінь впливу сфери фізичної культури і спорту на досягнення соціально-економічних цілей, що стоять перед суспільством. Висновки. Розвиток сфери фізичної культури і спорту можливий за умови позиціонування її як великої, складної, динамічної, імовірнісної та самоорганізованої системи, в управлінні якою застосовуються принципи системності, цілісності, комплексності й ієрархічності, синергетичності й емерджентності, структурованості, збалансованості централізованого та децентралізованого управління. Ефективна система державного управління фізичною культурою та спортом передбачає чіткий розподіл зон відповідальності різних її суб’єктів за окремими компонентами системи, за досягненнями оперативних і стратегічних цілей її функціонування. Важливою умовою реалізації даного принципу є наявність зручної, з управлінського погляду, кількісної інформації з використанням новітніх ІТ-технологій і переходом на цифрову взаємодію. Для цілей підвищення ефективності системи управління фізичної культурою і спортом з використанням принципів системи збалансованих показників необхідно оптимізувати організаційно-управлінську модель фізкультурно-спортивних організацій незалежно від форм власності й уніфіковану систему звітності про їхню діяльність.
Посилання
Державне регулювання фізичної культури та спорту в Україні : монографія / С.М. Домбровська та ін. НУЦЗУ, 2020. 313 с.
Україна спортивна – 2021 : інформаційний довідник / Міністерство молоді та спорту України. Київ, 2022. 118 с. URL: https://mms.gov.ua/fizichna-kultura/statistichna-zvitnist/ shchorichnij-informacijnij-dovidnik-ukrayina-sportivna (дата звернення: 02.12.2022).
Україна спортивна – 2020 : інформаційний довідник / Міністерство молоді та спорту України. Київ, 2021. 98 с. URL: https://mms.gov.ua/fizichna-kultura/statistichna-zvitnist/ shchorichnij-informacijnij-dovidnik-ukrayina-sportivna (дата звернення: 02.12.2022).
Україна спортивна – 2019 : інформаційний довідник / Міністерство молоді та спорту України. Київ, 2020. 98 с. URL: https://mms.gov.ua/fizichna-kultura/statistichna-zvitnist/ shchorichnij-informacijnij-dovidnik-ukrayina-sportivna (дата звернення: 02.12.2022).
Обсяг реалізованих послуг за регіонами за видами економічної діяльності 2021, 2020, 2019 рр. URL: https://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення: 03.01.2023).
Сталий, інклюзивний та смарт-розвиток у контексті децентралізації: досвід Європейського Союзу / Н.В. Павліха та ін. Дидактичні матеріали навчальної сертифікованої програми в рамках реалізації освітнього проєкту Jean Monnet Chair SISDDP Erasmus+. Луцьк : ВНУ ім. Лесі Українки, 2022. 71 с.
Про затвердження Державного соціального стандарту у сфері фізичної культури і спорту : наказ Міністерства молоді та спорту України від 28 березня 2013 р. № 559/23091. URL: http:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0559-13 (дата звернення: 21.10.2022).
Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 р. : постанова Кабінету Міністрів України від 4 листопада 2020 р. № 1089. URL: https:// zakon.rada.gov.ua/laws/show/1089-2020 (дата звернення: 15.10.2022).
Про фізичну культуру і спорт : Закон України № 3808–XII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/3808-12#Text (дата звернення: 24.09.2022).
Рибчич І.Є. Організаційно-правові засади регулювання розвитку фізичної культури і спорту у сфері публічного управління. Аналітика і влада: журнал експертно-аналітичних матеріалів і наукових праць Інституту проблем державного управління та місцевого самоврядування Національної академії державного управління при Президентові України. Київ : НАДУ, 2014. № 9. С. 66–71.