МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ІНТЕПРЕТАЦІЇ ФІЗИЧНОГО АБО ФУНКЦІОНАЛЬНОГО СТАНУ СПОРТСМЕНІВ І ФАХІВЦІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-4.10

Ключові слова:

фізичний стан, функціональний стан, функціональна підготовка, фізіологічний стан, фізична підготовленість, фізична готовність, методологія, спортсмен, фахівець, термінологічні проблеми

Анотація

З’ясовано гостру необхідність системного та водночас контекстного застосування основних принципів сучасних методологічних підходів до обґрунтування змісту поняття «фізичний стан» і з’ясування його співвідношення з поняттям «функціональний стан». Основна мета: дати методологічне обґрунтування змісту поняття «фізичний стан» та визначити його співвідношення з поняттями «фізіологічний стан», «функціональний стан» щодо фізичної підготовленості та готовності спортсменів до спортивних заходів і фахівців до професійної діяльності. Здійснено за допомогою теоретичних методів дослідження методологічне обґрунтування змісту поняття «фізичний стан спортсменів і фахівців» на провідних ідеях і принципах суб’єктно-діяльнісного, контекстного та термінологічного методологічних підходів до їх фізичної підготовки, у тому числі й у системі вищої професійної освіти та водночас доведено помилковість застосування поняття «функціональний стан». У результаті доведено, що фізичний стан спортсменів і фахівців знаходиться у безпосередній залежності від їх фізіологічного стану, оскільки перше поняття наповнюється конкретним змістом другого поняття, а також вони утворюють таку змістовну і процесуальну послідовність у фізичній підготовці фахівців: «професійна підготовка» – «фізична підготовка як важлива складова професійної підготовки фахівця» – «фізична підготовленість» і «фізична готовність» як важлива складова професійної готовності фахівця до професійної діяльності, а щодо спортсменів вона має таку послідовність: «загальна фізична підготовка» – «спеціальна фізична підготовка» – «фізична підготовка за конкретним видом спорту» – «фізична підготовленість» – «фізична готовність до спортивних змагань за конкретним видом спорту». Доведено, що результатом фізичної підготовки спортсменів і фахівців є їх фізична підготовленість, що проваляється в їх позитивному фізичному стані та актуалізується у фізичній готовності спортсменів до відповідальних спортивних заходів і фахівців до певного виду професійної діяльності, а також до успішної спортивної та професійної самоактуалізації у конкретному професійному та спортивному середовищі. Фізична готовність – це системне та водночас контекстне професійно важливе психічне утворення чи інтегральний результат їх фізичної підготовленості як спортсменів і фахівців, що формує їх відповідний позитивний фізичний стан, який проявляється в цінностях фізичної культури як у конкретного спортсмена та суб’єкта професійної діяльності, теоретичній і поведінково-діяльнісній фізичній підготовленості до спортивних заходів і професійної діяльності, сформованості професійно важливих фізичних якостей, серед яких найважливішим є професійна витривалість і суб’єктність як конкретного спортсмена та фахівця.

Посилання

Альошина А., Дем’янчук О. Корекція фізичного стану школярів 15–16 років засобами спортивного туризму. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. 4. С. 19–23. DOI: 10.32652/tmfvs.2021.4.19–23. (дата звернення: 28.09.2024).

Бородін Ю. А., Красота В. М., Ольховий О. М., Піддубний О. Г. Вплив несприятливих факторів військово-професійної діяльності на фізичний стан офіцерів – спеціалістів операторського профілю. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2006. 6. С. 10–12.

Великий тлумачний словник сучасної української мови : 250000 / уклад. та голов. ред. В. Т. Бусел. Київ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с. https://slovnyk.me/dict/vts/%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD. (дата звернення: 28.09.2024).

Гресь М. Характеристика показників фізичного стану майбутніх фахівців правоохоронної діяльності. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2019. 4. С. 59–62. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2019.4.59-62. (дата звернення: 28.09.2024).

Грибан Г. П., Тимошенко О. В., Романчук В. М., Боярчук О. М., Гусак О. Д. Функціональний стан та фізичне здоров`я військовослужбовців-жінок протягом проходження військової служби. Науково педагогічні проблеми фізичної культури. Фізична культура і спорт. 2014. 9(50). С. 55–59. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/5930. (дата звернення: 28.09.2024).

Дубчук О. Оцінка фізичного стану студентів групи фізичної реабілітації вищих навчальних закладів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. 2012. № 4 (20). С. 364–368. URL: https://sport.vnu.edu.ua/index.php/sport/article/view/671. (дата звернення: 28.09.2024).

Кодлубовська Т. Б. Психофізіологічні механізми регуляції функціональних станів співробітників правоохоронних органів. Дис. …д-ра псих. наук : 19.00.02 – «Психофізіологія» / Інститут психології імені Г. С. Костюка НАПН України. Київ, 2020. 515 с. URL: http://psychology-naes-ua.institute/read/2213/. (дата звернення: 28.09.2024).

Коробейніков Г., Коробейнікова Л., Вольський Д., Шопен Го. Оцінка психофізіологічного стану кваліфікованих кікбоксерів із різною постуральною стійкістю. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2019. 4. С. 94–97. DOI:10.32652/tmfvs.2019.4.94-97. (дата звернення: 28.09.2024).

Корсак О. М., Лемак О. Й., Султанова І. Д., Іванишин І. М. Функціональний стан і фізична підготовленість учнів ліцею з посиленою фізичною підготовкою з різним рівнем біологічного розвитку. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2020. № 36. С. 26–38. URL: 4703-Текст статті-10420-1-10-20210120.pdf. (дата звернення: 28.09.2024).

Маліков М. В., Сватьєв А. В., Богдановська Н. В. Функціональна діагностика у фізичному вихованні і спорті : навч. посіб. Запоріжжя : ЗДУ, 2006. 227 с. URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/07/Malikov-M.-V.-ta-inshi-Funktsionalna-diagnostika-u-FV-i-sporti.pdf. (дата звернення: 28.09.2024).

Малхазов О. Р. Динаміка індивідуально-психологічних та психофізіологічних характеристик студентської молоді (1976-2000 рр.). Актуальні проблеми сучасної української психології. До 60-річчя від дня народження академіка С. Д. Максименка : наук. зап. Ін-ту психології АПН України / За ред. Н. В. Чепелєвої. 2002. Вип. 22. С. 173–181.

Овчарук І., Сидорченко М. Аналіз фізичного стану курсантів 1-го курсу факультету Військового інституту на початковому етапі навчання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. 11. С. 72–76. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2010-11/10oissos.pdf. (дата звернення: 25.10.2024).

Ольховий О. М., Корчагін М. В., Красота В. М. Вплив військово-професійної діяльності на фізичну підготовленість, розвиток, фізичний та функціональний стан військовослужбовців-операторів. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2010. 12. С. 89–93.

Практичний словник синонімів української мови. К. : «Українська книга», 2000. 480 с. URL: https://kropivnitsky.maup.com.ua/assets/files/praktichnij_slovnik_sinonimiv_ukrajinskoji_movi.pdf. (дата звернення: 25.10.2024).

Публічний електронний словник української мови. URL: http://ukrlit.org/slovnyk/%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD#google_vignette. (дата звернення: 25.10.2024).

Семенов А. М., Лазуренко С. І. Можливості фізичної реабілітації при порушеному функціональному стані людини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2013. № 10. С. 313–325.

Словник іншомовних слів. Тлумачення, словотворення та слововживання : близько 35000 слів і словосполучень / С. П. Бибик, Г. М. Сюта; за ред. С. Я. Єрмоленко. Харків : Фоліо, 2005. 623 c. URL: https://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book/sis.pl?Qry=%25D4%25B3%25E7%25E8%25F7%25ED%25E8%25E9. (дата звернення: 25.10.2024).

Словник синонімів. URL: https://synonimy.info/%D1%84/%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9. (дата звернення: 25.10.2024).

Тлумачний словник української мови [: у 20-ти томах : електронна версія видання / Нац. акад. наук України, Укр. мовно-інформ. фонд; гол. ред. В. М. Русанівський ; науковий керівник проекту В. А. Широков, 2010. Т. 20. URL: http://test.ulif.org.ua:8000/expl/Entry/index?wordid=1&page=0. (дата звернення: 25.10.2024).

Функціональний стан. URL: http://psychologis.com.ua/funkcionalnoe_sostoyanie.htm. (дата звернення: 25.10.2024).

Ягупов В. В. Військова психологія : методологія, теорія та практика : підр. К. : Psyhobook, 2023. 517 с.

Ягупов В., Коновалов Д. Сутність і зміст фізичної готовності майбутніх офіцерів сухопутних військ до професійної діяльності. Військова освіта : зб. наук. пр. 2022. № 45. С. 283–293.

Ягупов В. В., Коновалов Д. О., Чепурний В. А. Компоненти фізичної готовності майбутніх офіцерів до професійної діяльності. Сучасні тенденції та перспективи розвитку фізичної підготовки та спорту Збройних Сил України, правоохоронних органів, рятувальних та інших спеціальних служб на шляху євроатлантичної інтеграції України : тези V міжн. наук.-практ. конф. (Київ, 25 листопада 2021 р.). / Національний університет оборони України. Київ : НУОУ, 2021. С. 44–47. URL: https://nuou.org.ua/assets/documents/conf_ifksot_211124.pdf. (дата звернення: 25.10.2024).

Ягупов В. В. Методи дослідження у фізичному вихованні та спорті : навч. посіб. Житомир : «Євро-Волинь», 2024. 556 с.

Ягупов В. В. Теорія і методологія військово-педагогічних досліджень : підр. К. : НУОУ імені Івана Черняховського, 2019. 444 с.

Ягупов Василь. Термінологічні проблеми визначення інноваційних педагогічних технологій: методологічний аспект. Військова освіта : зб. наук. пр. 2023. №1 (47). С. 346–359. URL: DOI: https://doi.org/10.33099/2617-1783/2023-47/343-356. (дата звернення: 25.10.2024).

Ярмак О., Михайлов В., Чепурний В. Моніторинг фізичного стану курсантів вищих військових навчальних закладів в умовах правового режиму воєнного стану. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. 2. С. 57–63. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.2.57–63. (дата звернення: 25.10.2024).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30

Номер

Розділ

Статті