НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНІ АСПЕКТИ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ З ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ТА СПОРТУ ДО РЕКРЕАЦІЙНО-ОЗДОРОВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ОСНОВІ ВИКОРИСТАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ КОНЦЕНТРОВАНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-4.3Ключові слова:
компетентності, концентроване навчання, підготовка, рекреаційно-оздоровча діяльність, фахівецьАнотація
У статті розглядаються науково-теоретичні аспекти оптимізації процесу професійної підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності на основі використання технологій концентрованого навчання. Аналіз праць науковців вказує на відсутність оптимальної технології підготовки фахівців. Зокрема, відсутнє цілісне уявлення і системна побудова процесу засвоєння знань з медико-біологічних, психологічних та нетрадиційних засобів оздоровлення, формування професійних умінь та навичок застосування фізкультурно-оздоровчих систем та розв’язання принципово нових рекреаційно-оздоровчих завдань. Пропонований навчальний матеріал та методи навчання не забезпечують цільової спрямованості на формування професійної компетентності з рекреаційно-оздоровчої діяльності. Тому, перед педагогічною наукою та практикою постає актуальна проблема в проведенні досліджень з метою пошуку шляхів оптимізації професійної підготовки фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності. Метою роботи є науково-теоретичне обґрунтування необхідності оптимізації процесу професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності на основі використання технологій концентрованого навчання з встановленням інтегративних можливостей застосування гібридної когнітивної моделі прийняття рішень в розв’язанні принципово нових рекреаційно-оздоровчих завдань в динамічних ситуаціях. Методи дослідження: теоретико-методологічні дослідження вчених, класифікація, теоретичне моделювання, з’ясування причинно-наслідкових зв’язків, спостереження, методи порівняння, синтезу, аналізу. Результати. Пошук шляхів підвищення ефективності системи підготовки фахівців з рекреаційно-оздоровчої рухової активності в умовах сталого інноваційного розвитку необхідно сконцентрувати на використанні провідних педагогічних технологій формування професійної готовності до оволодіння практико-орієнтованими компетентностями. З метою оптимізації процесу підготовки фахівців з рекреаційно-оздоровчої діяльності пропонуємо уніфікувати етапну побудову індивідуальної освітньої траєкторії особистісної підготовки фахівця та циклову систему навчання і представити процес формування практико-орієнтованих компетентностей з проєктування рекреаційно-оздоровчої діяльності у вигляді фазної структури побудови індивідуальної траєкторії навчання. Фазна структура побудови траєкторії навчання повинна сприяти кращому функціонуванню: процесів сприйняття та розпізнавання найбільш значимих інформаційних сигналів; розумових процесів асоціативного, відтворюваного та виробленого типу (доповнення попереднього досвіду, імітація та прийняття наступних рішень); процесів побудови імовірнісної суб'єктивної моделі (прогнозування); процесів побудови передбачуваної стратегії поведінки (приватної, масштабної та ін.). Крім того, пропонований підхід дозволить сформувати ментальні моделі в системі гібридної когнітивної моделі прийняття рішень в розв’язанні принципово нових рекреаційно-оздоровчих завдань в динамічних ситуаціях.
Посилання
Бондарчук Н.Я., Чернов В.Д. Теоретичні засади використання диференційованого підходу у фізичному вихованні населення різних вікових категорій та його оздоровче значення. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Випуск 2 (41) 34. С. 34–37.
Горбенко О.В. Науково-методичне обґрунтування кадрової потреби сфери фізичної культури і спорту в Україні : автореф. дис. … канд. наук. з фіз. виховання та спорту: 24.00.02. Львів, 2002. 19 с.
Григоренко В.Г. Теоретичні та експериментальні засади інноваційного формування у студентів педагогічного університету позитивної групової мотивації до фахової підготовки. Проблеми трудової і професійної підготовки: наук.-метод. зб. / Мін-во освіти і науки, молоді та спорту України, Слов'янський. держ. пед. ун-т ; відп. ред. і укл. В. В. Стешенко. Слов’янськ, 2012. Вип. 17, т. 1. С. 200–208.
Данилевич М. Професійна підготовка майбутніх фахівців з фізичного виховання та спорту до рекреаційно-оздоровчої діяльності: теоретико-методичний аспект : монографія / Мирослава Данилевич. Львів: ЛА «Піраміда», 2018. 460 с.
Дутчак М. Сучасна концепція кадрового забезпечення сфери фізичної культури і спорту в Україні. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2020. Вип. 2. С. 124–129.
Ковтунець В. Вимоги ринку праці до освітніх та професійних кваліфікацій працівників. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2022. Вип. 4 (1). С. 1–7. URL: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/ view/316 (дата звернення: 23.10.2024).
Круцевич Т., Зайцева М. Інноваційні процеси у сфері підготовки кадрів з фізичної культури. Теорія і методика фізичного виховання. 2005. No 4. С. 41–45.
Степанченко Н.І. Система професійної підготовки майбутніх учителів фізичного виховання у вищих навчальних закладах : дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Вінниц. держ. пед. ун-т ім. М. Коцюбинського. Вінниця, 2017. 629 с.
Сущенко Л.П. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх фахівців фізичного виховання та спорту у вищих навчальних закладах : автореф. дис. … докт. пед. наук: 13.00.04. Київ, 2003. 46 с.
Шевченко В. Підготовка майбутніх педагогів до роботи в умовах інклюзивної освіти. Humanitarium. 2018. Том 42. Вип. 2. С. 162–170.