PHYSICAL EDUCATION AND MOTOR ACTIVITY OF CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-1.15

Keywords:

motor sphere, physical education, conditions, features, motor activity, intellectual disability

Abstract

The problems of the potential opportunities of persons with intellectual disabilities, their adaptation to life, their socialization are gaining more and more social significance. Physical education acts not only as a means of eliminating deficiencies in the motor sphere, but also as a full-fledged physical development, strengthening of health, adaptation in society. The article provides a theoretical justification of the need to create conditions for physical education and physical activity. Special literature and information sources are analyzed, which present the views of scientists regarding the conditions that contribute to the development of the soft sphere of children with intellectual disabilities, taking into account their psychological characteristics and the surrounding social environment, which significantly influence the formation of interest in physical education. Among the many factors that influence the formation of the motor sphere, the main ones are highlighted – this is a set of external and internal conditions that are created by the physical education teacher in interaction with the pedagogical team and the student's family.

References

Коштур Я. Є. Корекція психофізичного розвитку розумово відсталих підлітків засобами плавання : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 «Корекційна педагогіка»/ Я. Є. Коштур. Київ, 2009. 240 с.

Маматова З. Р. Корекція рухової сфери в процесі фізичного виховання у дітей з порушеннями інтелекту. Proceedings of II International Scientific and Practical Conference Boston, USA 2-4 November 2022. С. 261-266. URL : https://sci-conf.com.ua/ii-mizhnarodna-naukovo-praktichnakonferentsiya-progressive-research-in-the-modern-world-2-4-11-2022-boston-ssha-arhiv/

Миронова С. П. Корекційна психопедагогіка. Олігофренопедагогіка : підручник. Кам’янець-Подільський : Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка, 2015. 312 с.

Стрелковська В. Порівняльний аналіз рівня розвитку координаційних здібностей здорових дітей та дітей з розумовою відсталістю. Молода спортивна наука України : зб. наук. статей з галузі фізичної культури і спорту. Львів : ЛДІФК, 2006. Вип. 10, т. 4.2. С. 239–244.

Харченко Л. Л. Теоретико-методичні аспекти застосування ігрового методу фізичного виховання у розвитку психомоторики розумово відсталих дітей молодшого шкільного віку : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. наук з фізичного виховання і спорту : спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення» / Л.Л.Харченко. Львів, 2004. 21 с.

Хохліна О. Корекційна спрямованість навчання дітей з обмеженими розумовими можливостями. Дефектологія. 1998. № 2. С. 2–3.

Чеботарьова О. В. Учні початкових класів із порушеннями інтелектуального розвитку: навчання та розвиток : навч.-метод. посібник [Електронний ресурс] / О. В. Чеботарьова, І. В. Гладченко. Харків : Вид-во «Ранок», 2020. 128 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/726228/.

Published

2024-03-25

Issue

Section

Статті