CONTENT OF THEORETICAL TRAINING OF ATHLETES IN SWIMMING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-4.12

Keywords:

swimmers, theoretical training, initial training, interactive tools

Abstract

Relevance of the problem. In modern high-performance sports, effective training of athletes is impossible without a combination of physical, technical, tactical and theoretical aspects. Swimming as an Olympic sport requires not only perfect physical development, but also deep knowledge that ensures the conscious performance of training and competitive tasks. Purpose: to determine the features of theoretical training of athletes in swimming. Research methods: The work used theoretical research methods: analysis, comparison, induction, deduction, systematization and generalization of scientific and methodological literature. Results: one of the main tasks that are solved in the training process is the acquisition of theoretical knowledge that is necessary for the successful training and competitive activities of athletes. For initial training groups, there are no clearly defined number of topics that are proposed for consideration at this stage of training, and the number of hours that should be allocated for their study. The program material on theoretical training is presented only in general phrases: “familiarization with a rational daily routine, the basics of hygiene, rules of conduct during training sessions”. For groups of preliminary basic training of the 1st – 4th years of study, theoretical training is reduced to studying the rules of competitions, personal and public hygiene. The number of hours per year allocated for theoretical training of athletes is from five (in the 1st year of study) to six (in the 2nd – 4th years of study). In percentage values, the share of theoretical training in the total annual load for swimmers specializing in distances of 50, 100, 200 m ranges from 1.54% to 1.45% in the 1st year of training, from 1.48% to 1.41% in the 2nd year of training, from 1.10% to 1.06% in the 3rd year of training and from 0.96% to 0.93% in the 4th year of training; and for swimmers specializing in distances of 400, 500, 1500 m it ranges from 1.30% to 1.23% in the 1st year of training, from 1.16% to 1.12% in the 2nd year of training and from 0.91% to 0.89% in the 3rd year of training. Conclusions: The lack of proper scientific and methodological substantiation of the structure and content of theoretical training, as well as objective criteria for monitoring its level, at all stages of the long-term improvement of swimming athletes has been established.

References

Богуславська В. Ю., Бріскін Ю. А., Пітин М. П. Зміст теоретичної підготовки у лижних гонках. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт. Зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 9 (79)16. С. 22−25.

Бріскін Ю. А., Пітин М. П., Богуславська В. Ю. Зміст теоретичної підготовки у видах веслування. Спортивна наука України. 2016. № 3 (73). С. 42−48.

Бріскін Ю. А., Пітин М. П., Богуславська В. Ю. Проблеми теоретичної підготовки в спорті. Фізична культура, спорт та здоров'я нації: зб. наук. праць. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського; Житомирський державний університет імені Івана Франка / за ред. В. М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 2016. Вип. 1. С. 257−261.

Глазирін І. Д. Плавання: Навчальний посібник. Київ: Кодор, 2006. 502 с.

Грибан Г. П. Плавання. Прикладні аспекти: навчально-методичний посібник. Житомир: Рута, 2009. 157 с.

Грузевич І. В., Фурман Ю. М. Удосконалення загальної фізичної підготовленості юних плавців шляхом застосування у навчально-тренувальному процесі методики ендогенно-гіпоксичного дихання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків, 2014. № 10. С. 57−62.

Костюкевич В. М. Теорія і методика тренування спортсменів високої кваліфікації: навчальний посібник. Київ: Освіта України, 2009. 279 с.

Пітин М. П. Теоретична підготовка в спорті: монографія. Львів: ЛДУФК, 2015. 372 с.

Сахновський К. П. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності. Київ: Молодь, 1995. 93 с.

Briskin Yu., Pityn M., Zadorozhna O., Smyrnovskyy S., Semeryak Z. Technical devices of improvement the technical, tactical and theoretical training of fencers. Journal of Physical Education and Sport. 2014. Vol. 3. Р. 337−341.

Published

2024-12-30

Issue

Section

Статті