COMPETENT APPROACH OF PHYSICAL TRAINING SPECIALISTS TO THE PHYSICAL AND SPORTS REHABILITATION OF MILITARY SERVICEMEN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.20

Keywords:

training of specialists, physical training, adaptive physical education, physical culture and sports rehabilitation

Abstract

The article examines the specifics of training physical training specialists to work with servicemen who have limited capabilities. In the conditions of hostilities, servicemen of the Armed Forces of Ukraine often encounter injuries that require specialized physical rehabilitation and adaptive physical education. The problem of training qualified specialists in this field is extremely urgent, as it ensures not only physical, but also psychological recovery of military personnel. The purpose of the study is to determine the specific aspects of the training of physical training specialists for physical culture and sports rehabilitation of military personnel. The work analyzes modern educational standards, programs and methods of training specialists. The key psychological and pedagogical aspects of working with servicemen with disabilities have been determined, including an individual approach, stimulation of positive self-esteem and development of physical and psychological qualities. Research methods included the analysis of literary sources and regulatory documents. The conclusions of the work emphasize the importance of creating a comprehensive training system that would take into account all aspects of rehabilitation and adaptive physical education, ensuring social and professional integration of servicemen with disabilities. In modern combat conditions, the training of physical training and sports specialists to work with servicemen who have limited capabilities is extremely important. This ensures effective physical and psychological recovery of the military, promotes their social and professional integration. Special attention should be paid to an individual approach to each serviceman, taking into account his specific needs and capabilities. This involves the development of individual programs of rehabilitation and adaptive physical education. It is important to ensure a high level of professional training of specialists, including the development of their competencies in the field of adaptive physical education, in particular, knowledge of modern methods of rehabilitation and the use of specialized techniques and technologies. It is necessary to constantly improve educational programs and standards, introducing new methods and innovative approaches that will meet the modern requirements and needs of servicemen with disabilities. The training of specialists should be based on an interdisciplinary approach, which includes knowledge of pedagogy, psychology, medicine and physical culture, which will provide a comprehensive approach to the rehabilitation and support of the military. Prospects for further research should focus on the development and improvement of individual rehabilitation programs for military personnel with various types of injuries and disabilities.

References

Байкіна Н., Крет Я., Поддуєва О. Діагностика і корекція психомоторики в глухих дітей. Нова педагогічна думка. 2013. № 4. С. 50–54.

Вальчук О. А., Гащук І. В. Системно-технологічні основи формування пізнавальної активності курсантів засобами курсу вищої математики. Збірник наукових праць. Хмельницький : Вид-во НАДПСУ, 2002. № 19. С. 116–120.

Вербин Н. Б., Жембровський С. М. Методика контролю фізичної підготовки майбутніх магістрів військового управління групи адаптивного фізичного виховання. Наукові записки. 2015. Вип. CXXVIII (128). С. 44–53.

Деделюк Н. А. Теорія і методика адаптивної фізичної культури : навч.- метод. посіб. для студ. Луцьк : Вежа-Друк, 2014. 68 с.

Джура О. Д. Освіта в системі факторів професійного самовизначення особистості : автореф. дис. … канд. філософ. наук : 09.00.03. Київ, 2004. 17 с.

Імас Є. Борисова О., Когут І. Особливості змісту професійної підготовки фахівців сфери фізичної культури та спорту щодо роботи з особами з інвалідністю. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2016. № 3 (35). С. 17–25.

Інструкції з фізичної підготовки в системі Міністерства оборони України. № 225 від 05.08.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1289-21#Text (дата звернення: 28.09.2020).

Карпюк Р. П. Аналіз зарубіжних навчальних планів підготовки фахівців для галузі адаптивної фізичної культури. URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2008-11/08krppts.pdf.

Карпюк Р. П. Складові професіоналізму фахівця з адаптивного фізичного виховання URL: https://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2009-06/09krpape.pdf (дата звернення: 28.09.2020).

Карпюк Р. П. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фахівців з адаптивного фізичного виховання у вищих навчальних закладах : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2010. 40 с.

Москаленко Н., Ковтун А. Сучасні підходи до викладання навчальної дисципліни «Адаптивне фізичне виховання». Спортивний вісник Придніпров’я, 2015. № 2. С. 119–123.

Наказ Міністерства оборони України від 26 березня 2024 р. Про затвердження Положення про особливості організації освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах Міністерства оборони України, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, закладах фахової передвищої військової освіти. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0453-24#Text (дата звернення : 28.09.2020).

Питання розвитку національної системи фізкультурно-спортивної реабілітації ветеранів війни та членів їх сімей, сімей загиблих (померлих) ветеранів війни : Указ Президента України від 23 серпня 2020 року № 342. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/342/2020 (дата звернення : 28.09.2020).

Про фізичну культуру і спорт: Закон України від 24 грудня 1993 р. №3809 – XII. 1993. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3809-12#Text (дата звернення : 28.09.2020).

Реабілітація військовослужбовців в Україні. Загальні проблеми та особливості організації під час воєнного стану. URL: https://jurkniga.ua/contents/reabilitatsiya-viyskovosluzhbovtsivv-ukraini-zagalni-problemi-ta-osoblivosti-organizatsii-pid-chas-voiennogo-stanu.pdf (дата звернення: 29.11.2023).

Томащук О., Хриплюк О. Сутність проблеми професійної підготовки майбутніх фахівців з адаптивного фізичного виховання до роботи в центрах інваспорту. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2012. № 2 (18). С. 88–90.

Трачук С. В., Хмара В.В., Підлетейчук Р. В., Сиротюк С. М. Проблеми реабілітації та відновлення військовослужбовців за особливих умов. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт), 2024. 4(177), С. 163–168. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.4(177).34.

Чудна Р. В. Обґрунтування структури та змісту навчальної дисципліни “Адаптивне фізичне виховання” в системі вищої фізкультурної освіти : дис.... канд. наук з фіз. вих. і спорту : 24.00.02. Київ : НУФВіСУ, 2003. 195 с.

Published

2024-12-02

Issue

Section

Статті