CONTENT AND MAIN PROVISIONS OF THE TECHNOLOGY OF DESIGNING AND IMPLEMENTING METHODOLOGICAL TECHNIQUES AND MEANS OF "ARTIFICIAL CONTROL ENVIRONMENT" IN THE PROCESS OF ADAPTIVE PHYSICAL EDUCATION OF PRIMARY SCHOOL CHILDREN WITH HEARING DEPRIVATION
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.17Keywords:
adaptive physical education, auditory derivation, schoolchildren, design, methodological techniques, means, artificial control environment, steady-state body balanceAbstract
The relevance of the problem. According to the scientific community, the presence of hearing deprivation in primary school children is accompanied by a deterioration in the level of physical condition, insufficient development of physical qualities. In today's conditions, it is noted that the effectiveness of the process of adaptive physical education is increased through the search for effective organizational and methodological approaches to physical education lessons for schoolchildren with hearing deprivation, integration of the latest technologies into their content. The purpose of the study – to substantiate the content and main provisions of the technology of designing and implementing methodological techniques and means of "artificial control environment" in the process of adaptive physical education of primary school children with hearing deprivation. Research methods: analysis of scientific literature, pedagogical experiment. In the course of the study of the ability to preserve the steady-state dynamic balance of the body of the examined children with hearing impairment, we used the method of stabilography, which was carried out using a computer stabilizer with biofeedback "Stabilan-01-2". Mathematical and statistical processing and analysis of the data was carried out using the computational and graphical capabilities of the Statistica (StatSoft, version 10.0) and Microsoft Excel 2010 software packages. The experimental studies were conducted at the Department of Physical Culture and Sports of Lesya Ukrainka Volyn National University. The study involved 8 boys and 11 girls with hearing impairment aged 8 years. Results of the study. The data obtained served as the basis for the development of technology for the design and implementation of methodological techniques, means of "artificial control environment" in the process of adaptive physical education of primary school children with hearing deprivation aimed at developing static and dynamic body balance, spatial orientation. The distinctive features of the author's technology are: goal, tasks, methodological principles of physical education and special pedagogical principles of adaptive physical education. The tasks set in the research are projected for 3 periods and stages of realization of the author's technology with the use of fitness equipment in preventive and health-improving measures. The design of technology is based on the principles of organization of "artificial control environment" and the following stages: search and diagnostic, conceptual, design, control, transforming. Conclusions. The proposed study substantiates the content and main provisions of the technology of designing and implementing methodological techniques and means of "artificial control environment" in the process of AFV of primary school children with hearing deprivation.
References
Альошина А., Савлюк О., Петрович В. Рівень розвитку статичної рівноваги тіла дітей із вадами слуху як передумова розробки технології проєктування та реалізації методичних прийомів «штучного керуючого середовища» в процесі адаптивного фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2023. № 3(63). С. 77–94. DOI: 10.29038/2220-7481-2023-03-27-31.
Бурдаєв К.В. Формування статодинамічної постави дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху в процесі адаптивного фізичного виховання [дисертація]. Дніпро. 2018. 220 с.
Джевага В.В. Корекція порушень координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху в процесі фізичного виховання. [дисертація]. К. 2016. 218 с.
Кашуба В., Савлюк С. Біологічні передумови розробки концепції формування просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією зору : Biologi calpre conditions for the development of the formation concept of spatial organization of body of the children with vision deprivation. Journal of Education, Healt hand Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.Poland, 2017. № 7.7. с. 1095–1112.
Кашуба В.О., Попадюха Ю.А. Біомеханіка просторової організації тіла людини: сучасні методи та засоби діагностики і відновлення порушень: монографія. Київ: Центр учбової літ.; 2018. 751 с.
Савлюк С.П. Профілактика та корекція порушень просторової організації тіла дітей 6–10 років з депривацією сенсорних систем у процесі фізичного виховання. [дисертація]. К., 2018. 460 с.
Савлюк О., Альошина А. Амплітудно-частотні показники стійкості тіла дітей 6–10-ти років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2023. № 15 (34). С. 65–75. DOI: 10.31652/2071-5285-2023-15(34)-65-75.
Савлюк О. Морфологічні особливості дітей 6–10-ти років із вадами слуху. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2022. № 14 (33). С. 115–120. DOI: https://doi.org/10.31652/2071-5285-2022-14(33)-115-120.
Савлюк О., Альошина А. Ефективність авторської технології спрямованої на розвиток статичної та динамічної рівноваги тіла, дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху у процесі адаптивного фізичного виховання. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024. № 17 (36). С. 96–105. DOI: 10.31652/2071-5285-2024-17(36)-96-105.
Хмельницька І.В. Комп'ютерні системи контролю моторики школярів 7–10 років з вадами слуху в програмуванні фізкультурних занять [дисертація]. К. 2006. 220 с.
Kashuba V., Savlyuk S. Structure and content of the technology of prevention and correction of disturbances of spatial organization of the body of children 6–10 years old with sensory systems deprivation. Journal of Education, Health and Sport, 2017. 7(8). pp. 1387–1407.
Kashuba V., Lopatsky S., Vatamanyuk S. The control of a state of the static and dynamical posture of a person doing physical exercises. Journal of Education, Health and Sport. 2017. Vol. 7(5). P. 1075–1085. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2551559
Kashuba V., Stepanenko O., Byshevets N., Kharchuk O., Savliuk S., Bukhovets B., Grygus I., Napierała M., Skaliy T., Hagner-Derengowska M., Zukow, W. Formation of Human Movement and Sports Skills in Processing Sports-pedagogical and Biomedical Data in Masters of Sports. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. 2020. 8(5), 249–257. DOI: 10.13189/saj.2020.080513
Kashuba V., Afanasiev D. Dynamics indicators of supporting – spring properties of a foot in the children of primary school age with derivation of hearing during process of adaptive physical education under influence of author’s technology on prevention of violations the biomechanical properties of foot. Pedagogy and Psychology of Sport. 2020. 6(4). P. 56–63. elSSN 2450-6605. DOI http://dx.doi.org/10.12775/PPS.2020.06.04.006.
Winnick J. P. Adapted physical education and sport. Champaign: Human Kinetics, 2005. 574 p.