MAIN PROVISIONS OF THE CONCEPT OF APPLICATION OF PHYSICAL AND HEALTH TECHNOLOGY FOR VISUALLY IMPAIRED SCHOOLCHILDREN IN THE PROCESS OF ADAPTIVE PHYSICAL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.4Keywords:
visual impairment, concept, physical fitness, physical qualities, physical development, motor impairment, programAbstract
Relevance of the problem. In the scientific community, there is a tendency towards a deterioration in the state of physical fitness of schoolchildren with visual impairment. It is possible to assume that it is due to the use of traditional methods in adaptive physical education, which are based on the use of outdated approaches. The purpose of the work is to theoretically substantiate, develop and experimentally confirm the effectiveness of the implementation of the concept of the use of physical culture and health technology for schoolchildren with visual impairments in the process of adaptive physical education. The results. The basis of the presented concept of the application of physical culture and health technology for schoolchildren with visual impairment in the process of adaptive physical education is the interconnection of approaches. In order to implement the theoretical conceptual provisions, there was a need to develop a program for correcting motor disorders of schoolchildren with visual impairment in the process of adaptive physical education, which was implemented taking into account the age and special medical group of the subjects. Characterization of subjective and objective prerequisites, separation of specific features of their formation and content during the implementation of the ascertainment experiment also became the basis for determining the main provisions of the presented program. Statistical verification of the data revealed a significant positive growth dynamics of the anthropometric parameters of body length, СС on inspiration and chest excursion among the general sample of experiment participants. The presentation of changes in the physical fitness of the subjects clearly demonstrates a decrease in the share of children who performed the speed and dexterity test at a low level from 50% to 20%. There is a trend towards an increase in the percentage of subjects who received sufficient marks for performing the shuttle run (from 20% to 40%). Conclusions. The data obtained during the study confirm the effectiveness of the development of the concept of the use of physical culture and health technology for schoolchildren with visual impairment in the process of adaptive physical education. It was proved by statistical comparison of the results of diagnostics before and after the experiment that the subjects underwent significant changes in physical development and physical fitness.
References
Буховець Б. О., Онищук С. О., Долинський Б. Т., Начинова О. В. Відмінні риси показників фізичної підготовленості школярів із порушенням зору в порівнянні з їхніми відносно здоровими однолітками. Olympicus. 2024. № 2. С. 39–45. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.5.
Буховець Б., Кашуба В., Тодоров П. Диференціація показників фізичної підготовленості школярів із порушенням зору відповідно до спеціальної медичної групи. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024. № 17. С. 334–343.
Дичко В. В. Розвиток фізичної підготовленості дітей з патологією зору віком 10–16 років. Молодий вчений. 2018. № 10(1). С. 138–140.
Дичко В. В. Рухові якості дітей віком 7–10 років з порушеннями інтелектуального розвитку та патологією зору. Укр. журн. медицини, біології та спорту. 2019. № 4. (4) С. 301–306.
Костенко Т. М. Теоретичні та практичні проблеми реабілітації осіб з інвалідністю по зору. Габітус. 2020. № 14. С. 184–188.
Кропивна О. І. Особливості розвитку дрібної моторики та дотикового сприйняття дітей з порушенням зору. Дитина з особливими потребами. 2018. № 8. С. 9–12.
Круцевич Т. Ю., Воробйов М. І., Безверхня Г. В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ, 2011. 224 с.
Розторгуй М. С. Адаптивний спорт як засіб підвищення якості життя осіб з вадами зору. Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15, Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фіз. культура і спорт). 2019. № 1. С. 83–87.
Рускан Т. В. Застосування засобів фізичної реабілітації в процесі відновлення порушень зору. Молодий вчений. 2018. № 3.3. С. 182–186.
Шеремет Б. Г., Начінова О. В., Дашковська А. В., Міхєєва Н. І. Навчальні програми для 5–9 (10) класів спеціальних навчальних закладів для сліпих та слабозорих дітей. 2016. Одеса.
Bukhovets B. O., Bondarenko O. V., Onyshchuk S. O. Analysis of physical fitness indicators of schoolchildren with sensory deprivation in comparison with relatively healthy peers. Rehabilitation and Recreation. 2024. № 18 (2). P. 64–70. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.7.