FORMATION OF MOTIVATION TO ENGAGE IN PHYSICAL CULTURE AMONG PUPILS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.2

Keywords:

motivation, schoolchildren, physical culture, sport, institution of general secondary education

Abstract

The urgency of the problem. In today's conditions, there are problems of reducing the motor activity of teenagers, the level of physical fitness, excessive fascination with gadgets and communication in social networks, lack of interest in physical education and sports. In this regard, promotion of a healthy lifestyle, formation of motivation to perform physical exercises, involvement in sports training are relevant among students of general secondary education institutions. The purpose and task of the research is to study the motivation of schoolchildren to attend physical education lessons and sports sections. Research methods: analysis of literary sources and the Internet, survey, generalization, systematization, methods of mathematical statistics. Research results. The following were the main motives of schoolchildren in the control and experimental groups (CG and EG): to improve health (CG – 56.6%, EG – 82.1%), the desire to become strong (CG – 40.0%, EG – 50.0%), communication with friends (CG – 33.3%, EG – 53.5%) and the desire to become a "champion" (CG – 26.6%, EG – 35.7%). The lowest position is occupied by motives – to rest from mental work and to master various physical exercises.

References

Антонець В., Козак Е. Педагогічні умови формування спортивної мотивації на початковому етапі багаторічної підготовки спортсменів гирьового спорту. Зб. наук. пр. нац. ак-мії держ. прикорд служби України. Серія: Пед. науки. 2016. № 2(4). С. 23–37.

Грецький О. В. Формування мотивації до спортивної діяльності на початковому етапі підготовки: автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих-ння та спорту: 24.00.01. Львів, 2019. 22 с.

Грищенко Т. П., Окопний А. М., Семеряк З. С., Палатний А. Л. Перспективи наукового обґрунтування формування мотивації спортсменів до занять фехтуванням на етапі початкової підготовки. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. № 3 (111). С. 44–48.

Круцевич Т. Ю., Нападій А. П., Трачук С. В. Періодизація фізичної підготовки школярів в умовах навчального процесу. Спортивний вісник Придністровʼя. 2014. № 1. С. 60–67.

Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю. Структура моделі ціннісних орієнтирів індивідуальної фізичної культури школярів різних вікових груп. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2018. № 5(67). С. 5–10. https://doi.org/ 10.15391/snsv.2018-5.001.

Круцевич Т., Марченко О. Моделі ціннісних орієнтацій у поведінкових характеристиках особистості школярів різних вікових груп. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 2. С. 57–64.

Про затвердження Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993-2008-%D0%BF#Text.

Пруднікова М. С. Мотивація до занять спортом на початкових етапах тренування. Основи побудови тренувального процесу в циклічних та екстремальних видах спорту. 2019. № 3. С. 205–208.

Published

2024-12-02

Issue

Section

Статті