INCLUSIVE EDUCATION IN PHYSICAL CULTURE IN THE CONDITIONS OF THE NEW UKRAINIAN SCHOOL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.24

Keywords:

inclusion, inclusive education, physical education, physical culture, general secondary education, New Ukrainian School.

Abstract

The article examines the issues of inclusive education in the context of physical culture in the context of the New Ukrainian School reform. The essence of inclusive education is determined, the importance of creating conditions for the participation of all students in physical education and the development of their physical abilities is emphasized. Difficulties and obstacles faced by students with special educational needs and physical education teachers in the process of inclusion are discussed. The importance of inclusive education and the importance of taking into account the needs of different categories of students in the process of forming physical education curricula in modern schools are emphasized. The purpose of the study is to investigate the peculiarities of inclusive education in physical culture in institutions of general secondary education in the conditions of the New Ukrainian School. Research methods: theoretical analysis and generalization of scientific literature data, content analysis of documentary and statistical materials, analysis of Internet resources. The results. The key aspects of the implementation of inclusive education in the educational process of physical culture in the conditions of the New Ukrainian School are considered. The main obstacles, the introduction of inclusion in the process of physical education, as well as the problems of equipment availability, teacher qualifications, and the development of adaptive programs for students with special educational needs were identified. The importance of developing effective approaches and strategies in working with students of different categories during physical education and methods of interaction that contribute to the creation of a favorable environment for the successful learning of students with special educational needs is analyzed. The findings. Studies have demonstrated the importance of inclusive education in physical culture, its impact on the processes of socialization and physical development of schoolchildren, and the need to consider key aspects for its implementation.

References

Боднар І. Специфічні принципи інтегративного фізичного виховання школярів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Луцьк, 2015. № 1 (29). С. 5–9.

Борисенко Л.Л. Підвищення ефективності процесу фізичного виховання в умовах інклюзивної освіти. Надання освіти з особливими потребами в умовах інклюзивного освітнього простору : зб. матеріалів регіональної наук.-практ. конф. Лисичанськ : ВП ЛПК ЛНУ:

ТОВ «КИТ – Л», 2015. С. 23–26 .

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Л. Гриневич та ін. Київ : Міністерство освіти і науки України, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Колупаєва А. А., Тараченко О.М. Інклюзивна освіта від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ Атопол, 2016. 152 с.

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзивна практика: технології навчання. Київ : Літера ЛТД, 2019. 160 с.

Ляшенко О.І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти. 2018. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/94490

Приймак Н. Організація інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти : методичний посібник. Тернопіль : вид-во Мандрівець, 2019. 64 с.

Щекотиліна Н.Ф., Осіпова І.В., Турятко А.В. Організація занять з фізичного виховання в спеціальних медичних групах. Адаптаційні можливості дітей та молоді : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Одеса, 2018. С. 179–183.

Галіцан О.А., Щекотиліна Н.Ф. Індивідуально-диференційований підхід у підготовці майбутніх учителів до роботи в умовах інклюзії. Актуальні проблеми реформування системи виховання та освіти в Україні : зб. тез межнар. наук.-практ. конф. Львів, 2020. С. 55–57.

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Педагогічні технології інклюзивного навчання. Харків : Вид-во Ранок «Кенгуру», 2020. 160 с.

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Головіна О. Професійна підтримка вчителів в інклюзії: Європейський досвід. НУШ, 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/profesijna-pidtrymka-vchyteliv-v-inklyuziyi-yevropejskyj-dosvid/

Єфименко М.М. Перспективи корекційного фізичного виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату в інклюзивній дошкільній освіті. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. Слов’янськ, 2012. № 9. С. 281‒286.

Москаленко Н.В., Сороколіт Н.С., Турчик І.Х. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15. 2019. № 5 К (113). С. 223–228.

Нова українська школа: основи Стандарту освіти / ред. кол. : Л. Гриневич та ін. Львів, 2016. 64 с.

Щевців З.М. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2020. 248 с.

Published

2024-08-12

Issue

Section

Статті