ОБГРАНТУВАННЯ ВПРОВАДЖЕННЯ ПОЯСНОЇ СИСТЕМИ ОЦІНКИ РІВНЯ КВАЛІФІКАЦІЇ СПОРТСМЕНІВ З РУКОПАШНОГО БОЮ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-1.19

Ключові слова:

атестаційна діяльність, кваліфікація, оцінка підготовленості, рукопашний бій, бойові мистецтва, пояс

Анотація

Актуальність проблеми. У статті розглянуто дані сучасних наукових досліджень, присвячених аналізу формування зацікавленості підлітків до занять спортивними видами єдиноборств. Сучасна система багаторічного тренування в спортивних єдиноборствах і рукопашному бою зокрема, націлена на формування високого рівня майстерності спортсменів для отримання максимально можливого змагального результату на різних етапах багаторічного удосконалення. Такий підхід спонукає тренерів до підвищення обсягів спеціалізованої роботи, у тому числі, за рахунок участі спортсменів у максимально можливій кількості змагань з установками на перемогу. Але значна частина бажаючих займатися спортивними єдиноборствами, мотивована не на досягнення спортивних результатів, та не на заняття призових місць, а на оволодіння певними вміннями, формування відповідного психологічного стану та розвиток різноманітних якостей. Впровадження поясної системи оцінювання рівня підготовленості учнів у рукопашному бою, основаної на досвіді розвитку різних видів спортивних єдиноборств у провідних зарубіжних країнах, дозволить реалізовувати новітні програми підготовки за участю великих мас населення метою яких є насамперед формування фізичного та розумового здоров’я, моральної стійкості та соціальної адаптації вихованців спортивних секцій, а не участь та перемога на змаганнях. Мета дослідження. Обґрунтувати впровадження поясної системи оцінювання рівня кваліфікації спортсменів з рукопашного бою. Методи дослідження. У роботі використано теоретичний аналіз і узагальнення спеціальної науково-методичної літератури. Для дослідження особливостей змагальної та атестаційної діяльності застосовувався метод експертних оцінок та аналіз протоколів чемпіонатів України з рукопашного бою та атестаційної діяльності спортивних шкіл міста Києва. Результати дослідження. Встановлено, що сучасна система тренувань в багатьох видах спортивних єдиноборств і рукопашному бою зокрема націлена на досягнення максимально можливого результату, у тому числі за рахунок участі спортсменів у змаганнях. Але значна частина бажаючих займатися спортивними єдиноборствами, мотивована не на досягнення спортивних результатів, та не на заняття призових місць, а на оволодіння певними вміннями та формування відповідного психологічного стану та розвиток різноманітних якостей. Впровадження поясної системи оцінювання рівня підготовленості учнів у рукопашному бою майже в повному обсязі задовольняє соціальні амбіції дітей, охочих швидше отримати певне свідоцтво про міру досягнень, але не мають на даному етапі можливостей для вдалого виступу у змаганнях.

Посилання

Радченко Ю. А. Порівняльний аналіз змагальної діяльності спортсменів із рукопашного бою на різних етапах процесу багаторічного вдосконалення. Науковий журнал «Olympicus». 2023. №3. C. 145–155. doi.org/10.24195/olympicus/2023-3.21.

Camps H. Cerezo S. Estudo Técnico Comparado de los Katas de Karate. Textbook. 2005. 684 p.

Саєнко В. Г. Удосконалення людини за системами східних єдиноборств. Бердянський державний педагогічний університет. 2011. С. 440.

Grupp J. Shotokan Kihon-Kumite-Kata. Meyer&Meyer Fachverlag und Buchhandel Gmbh. 2009. P 160.

Вако І., Радченко Ю. Структура успішності змагальної діяльності в змішаних єдиноборствах (на прикладі рукопашного бою). Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 111–122. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-111.

Holt J. Physical philosophy: Martial arts as embodied wisdom. Philosophies 2023. 8. 14. doi.org/10.3390/philosophies8010014

Vertonghen J., Theeboom M., Pieter W. Mediating factors in martial arts and combat sports: An analysis of the type of martial art, characteristics, and social background of young participants. Percept. Mot. Ski. Exerc. Sport 2014. (118) 41–61p. doi.org/10.2466/06.30.PMS.118k14w3

Платонов В. М. Сучасна система спортивного тренування. Підручник. 2021. 672 с.

Шиян Б. М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Навчальна книга. 2002. (1). 272 с.

Винник В. Д. Особливості формування інтересу та мотивації до занять фізичним вихованням. Теорія та методика фізичного виховання. 2010. №12. С. 39–42.

Калитка С., Ребрина В., Бухвал А., Тарасюк В., Грабовський О. Мотивація підлітків до занять спортом. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : збірник наукових праць. № 1. (33). 2016. С. 81–86.

Грищенко Т. П., Окопний А. М., Семеряк З. С., Палатний А. Л. Перспективи наукового обґрунтування формування мотивації спортсменів до занять фехтуванням на етапі початкової підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2019. 5. (113). С. 34–38.

Косинський Е. Самооцінка стану здоров’я студентів і їх мотивація до занять фізичним вихованням. Молода спортивна наука України. зб. наук. пр. з галузі фізичного виховання, спорту і здоров’я людини. 2011. (15). 2. С. 106–109.

Осика К. С. Психологічні особливості мотивації досягнення у спортсменів каратистів. Проблеми загальної та педагогічної психології. зб. наук. пр. Ін-ту психології ім. Г. С. Костюка АПН України. 2006. 8. С. 192–197.

Hamilton K., Warner L., Schwarzer R. The role of self-efficacy and friend support on adolescent vigorous physical activity. Health Educ. Behav. 2017. (44). Р. 175–181.doi.org/10.1177/1090198116648266

Кусій В.М. Окінавське Годзю-Рю Карате-до. Навчальна програма. Южноукраїнський державний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського. 2006. 1. 178 с.

Lakes K., Hoyt W. Promoting self-regulation through school based martial arts training. Appl. Dev. Psychol. 2004. (25). Р. 283–302. doi.org/10.1016/j.appdev.2004.04.002

Ralph B. Thorsten B., Christop J. Energetics of karate kumite. European Journal of Physical Education. 2004. P. 518 – 523.

Theeboom M. Asian Martial Arts and Approaches of Instruction in Physical Education. European Journal of Physical Education. 1999. 4. (2).Р. 146-161. DOI:10.1080/1740898990040204

Саєнко В. Г. Побудова і контроль тренувального процесу спортсменів в кіокушинкай карате. Монографія. 2012. 404 с.

Moore B., Woodcock S., Dudley D. Wellbeing warriors: A randomised controlled trial examining the effects of martial arts training on secondary students resilience. Br. J. Educ. Psychol. 2021. (91). Р. 1369–1394. https://doi.org/10.1111/bjep.12422

Навчальна програма з рукопашного бою для дитячо-юнацьких спортивних шкіл. 2019. 126с. Доступна за посиланням: https:// mms.gov.ua/sport/dityacho-yunackij-ta-rezervnij-sport/navchalni-programi-dlya-zakladiv-fizichnoyi-kulturi-i-sportu-z-vidiv-sportu/neolimpijski-vidi-sportu.

Скляр М. С. Оздоровча спрямованість занять карате для учнів загальноосвітньої школи. Культура здоров’я, фізичне виховання, реабілітація в сучасних умовах. Матер. ХI Всеукр. наук.-практ. конф. за заг. ред. В.П. Горащука. 2013. С. 257– 260.

Скляр М. С. Рівень фізичної підготовленості старшокласників, які займаються карате в умовах позакласної роботи. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Зб. наук. праць. 2013. (15) C. 202–206.

Міністерство молоді та спорту України. Наказ №15/5.3/21. 2021 квітень Правила спортивних змагань з рукопашного бою Доступні за посиланням:https://sport.gov.ua/storage/app/sites/16/Sport/Pravyla_zmagan/2021/sportivnikh-zmagan-z-rukopashnogo-boyu.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-03-25

Номер

Розділ

Статті