ЗМІСТ ТЕОРЕТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ У ПЛАВАННІ
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-4.12Ключові слова:
плавці, теоретична підготовка, початкова підготовка, інтерактивні засобиАнотація
У сучасному спорті високих досягнень ефективна підготовка спортсменів є неможливою без поєднання фізичних, технічних, тактичних і теоретичних аспектів. Плавання як олімпійський вид спорту вимагає не лише досконалого фізичного розвитку, але й глибоких знань, що забезпечують усвідомлене виконання тренувальних і змагальних завдань. Мета: визначити особливості теоретичної підготовки спортсменів в плаванні. Методи дослідження: у роботі були застосовані методи теоретичного рівня дослідження: аналіз, порівняння, індукція, дедукція, систематизація та узагальнення науково-методичної літератури. Результати: одним, з основних завдань, які вирішуються в процесі тренування є надбання теоретичних знань, що необхідні для успішної тренувальної та змагальної діяльності спортсменів. Для груп початкової підготовки відсутні чітко визначені кількість тем, що пропонується до розгляду на даному етапі підготовки, та кількість годин, яка повинна бути виділена на їх вивчення. Програмний матеріал з теоретичної підготовки подано лише в загальних фразах: «ознайомлення з раціональним режимом дня, основами гігієни, правилами поведінки на тренувальних заняттях». Для груп попередньої базової підготовки 1-го–4-го років навчання теоретична підготовка зводиться до вивчення правил змагань, особистої і суспільної гігієни. Кількість годин на рік, що відводяться на теоретичну підготовку спортсменів становить від п’яти (на 1-му році навчання) до шести (на 2–4-му роках навчання). У відсоткових значеннях частка теоретичної підготовки у загальному річному навантаженні для плавців, які спеціалізуються на дистанціях 50, 100, 200 м коливається від 1,54% до 1,45% на 1-му році навчання, від 1,48% до 1,41% на 2-му році навчання, від 1,10% до 1,06% на 3-му році навчання і від 0,96% до 0,93% на 4-му році навчання; а для плавців, які спеціалізуються на дистанціях 400, 500, 1500 м знаходиться у межах від 1,30% до 1,23% на 1-му році навчання, від 1,16% до 1,12% на 2-му році навчання і від 0,91% до 0,89% на 3-му році навчання. Висновки: Встановлено відсутність належного науково-методичного обґрунтування структури і змісту теоретичної підготовки, а також об’єктивних критеріїв контролю за її рівнем, на всіх етапах багаторічного удосконалення спортсменів у плаванні.
Посилання
Богуславська В. Ю., Бріскін Ю. А., Пітин М. П. Зміст теоретичної підготовки у лижних гонках. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури / фізична культура і спорт. Зб. наукових праць / за ред. О. В. Тимошенка. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 9 (79)16. С. 22−25.
Бріскін Ю. А., Пітин М. П., Богуславська В. Ю. Зміст теоретичної підготовки у видах веслування. Спортивна наука України. 2016. № 3 (73). С. 42−48.
Бріскін Ю. А., Пітин М. П., Богуславська В. Ю. Проблеми теоретичної підготовки в спорті. Фізична культура, спорт та здоров'я нації: зб. наук. праць. Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського; Житомирський державний університет імені Івана Франка / за ред. В. М. Костюкевича. Вінниця: ТОВ «Планер», 2016. Вип. 1. С. 257−261.
Глазирін І. Д. Плавання: Навчальний посібник. Київ: Кодор, 2006. 502 с.
Грибан Г. П. Плавання. Прикладні аспекти: навчально-методичний посібник. Житомир: Рута, 2009. 157 с.
Грузевич І. В., Фурман Ю. М. Удосконалення загальної фізичної підготовленості юних плавців шляхом застосування у навчально-тренувальному процесі методики ендогенно-гіпоксичного дихання. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків, 2014. № 10. С. 57−62.
Костюкевич В. М. Теорія і методика тренування спортсменів високої кваліфікації: навчальний посібник. Київ: Освіта України, 2009. 279 с.
Пітин М. П. Теоретична підготовка в спорті: монографія. Львів: ЛДУФК, 2015. 372 с.
Сахновський К. П. Навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності. Київ: Молодь, 1995. 93 с.
Briskin Yu., Pityn M., Zadorozhna O., Smyrnovskyy S., Semeryak Z. Technical devices of improvement the technical, tactical and theoretical training of fencers. Journal of Physical Education and Sport. 2014. Vol. 3. Р. 337−341.