ЗМІСТ І ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ ТЕХНОЛОГІЇ ПРОЄКТУВАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЇ МЕТОДИЧНИХ ПРИЙОМІВ І ЗАСОБІВ «ШТУЧНОГО КЕРУЮЧОГО СЕРЕДОВИЩА» У ПРОЦЕСІ АДАПТИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ ІЗ ДЕПРИВАЦІЄЮ СЛУХУ

Автор(и)

  • Олег Григорович Савлюк Волинський національний університет імені Лесі Українки https://orcid.org/0009-0001-2317-5036
  • Вікторія Ігорівна Матійчук Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана https://orcid.org/0000-0001-8484-892X

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.17

Ключові слова:

адаптивне фізичне виховання, деривація слуху, школярі, проєктування, методичні прийоми, засоби, штучне керуюче середовище, статодинамична рівноваги тіла

Анотація

Актуальність проблеми. За даними наукової спільноти наявність депривації слуху в дітей молодшого шкільного віку супроводжується погіршення рівня фізичного стану, недостатністю розвитку фізичних якостей. В умовах сьогодення відзначається, що підвищення ефективності процесу адаптивного фізичного виховання відбувається через пошук ефективних організаційно-методичних підходів до уроків фізичної культури школярів з депривацією слуху, інтеграцією у їх зміст новітніх технологій. Мета дослідження – обґрунтувати зміст і основні положення технології проєктування та реалізації методичних прийомів і засобів «штучного керуючого середовища» у процесі адаптивного фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху. Методи дослідження: аналіз наукової літератури, педагогічний експеримент. У ході дослідження здатності до збереження статодинамичної рівноваги тіла обстежуваних дітей із порушенням слуху нами був використаний метод стабілографії, який проводився за допомогою комп'ютерного стабілоаналізатора з біологічно зворотнім зв'язком «Стабілан-01-2». Математично-статистична обробка і аналіз даних проводилися з використанням обчислювальних і графічних можливостей пакетів прикладних програм «Statistica» (StatSoft, версія 10.0) та Microsoft Excel 2010. Експериментальні дослідження проводилися на кафедри фізичної культури та спорту Волинського національного університету імені Лесі Українки. У дослідженнях взяли участь 8 хлопців та 11 дівчат з вадами слуху віком 8 років. Результати дослідження. Отримані дані виступили базисом розроблення технології проєктування та реалізації методичних прийомів, засобів «штучного керуючого середовища» у процесі адаптивного фізичного виховання дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху спрямованих на розвиток статичної та динамічної рівноваги тіла, орієнтування у просторі. Відмінними рисами авторської технології є: мета, завдання, методичні принципи фізичного виховання та спеціальні педагогічні принципи адаптивного фізичного виховання. Поставлені в дослідженні завдання спроєктовано на 3 періоди та етапи реалізації авторської технології з застосуванням у профілактично-оздоровчих заходах фітнес інвентаря. Проектування технології спираєтеся на принципи організації «штучного керуючого середовища» та такі стадії: пошуково-діагностичну, концептуальну, проектувальну, контрольну, перетворюючу. Висновки. У пропонованому дослідженні обґрунтовано зміст і основні положення технології проєктування та реалізації методичних прийомів і засобів «штучного керуючого середовища » у процесі АФВ дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху.

Посилання

Альошина А., Савлюк О., Петрович В. Рівень розвитку статичної рівноваги тіла дітей із вадами слуху як передумова розробки технології проєктування та реалізації методичних прийомів «штучного керуючого середовища» в процесі адаптивного фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2023. № 3(63). С. 77–94. DOI: 10.29038/2220-7481-2023-03-27-31.

Бурдаєв К.В. Формування статодинамічної постави дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху в процесі адаптивного фізичного виховання [дисертація]. Дніпро. 2018. 220 с.

Джевага В.В. Корекція порушень координаційних здібностей дітей молодшого шкільного віку з вадами слуху в процесі фізичного виховання. [дисертація]. К. 2016. 218 с.

Кашуба В., Савлюк С. Біологічні передумови розробки концепції формування просторової організації тіла дітей 6–10 років із депривацією зору : Biologi calpre conditions for the development of the formation concept of spatial organization of body of the children with vision deprivation. Journal of Education, Healt hand Sport formerly Journal of Health Sciences. Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz.Poland, 2017. № 7.7. с. 1095–1112.

Кашуба В.О., Попадюха Ю.А. Біомеханіка просторової організації тіла людини: сучасні методи та засоби діагностики і відновлення порушень: монографія. Київ: Центр учбової літ.; 2018. 751 с.

Савлюк С.П. Профілактика та корекція порушень просторової організації тіла дітей 6–10 років з депривацією сенсорних систем у процесі фізичного виховання. [дисертація]. К., 2018. 460 с.

Савлюк О., Альошина А. Амплітудно-частотні показники стійкості тіла дітей 6–10-ти років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2023. № 15 (34). С. 65–75. DOI: 10.31652/2071-5285-2023-15(34)-65-75.

Савлюк О. Морфологічні особливості дітей 6–10-ти років із вадами слуху. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2022. № 14 (33). С. 115–120. DOI: https://doi.org/10.31652/2071-5285-2022-14(33)-115-120.

Савлюк О., Альошина А. Ефективність авторської технології спрямованої на розвиток статичної та динамічної рівноваги тіла, дітей молодшого шкільного віку із депривацією слуху у процесі адаптивного фізичного виховання. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024. № 17 (36). С. 96–105. DOI: 10.31652/2071-5285-2024-17(36)-96-105.

Хмельницька І.В. Комп'ютерні системи контролю моторики школярів 7–10 років з вадами слуху в програмуванні фізкультурних занять [дисертація]. К. 2006. 220 с.

Kashuba V., Savlyuk S. Structure and content of the technology of prevention and correction of disturbances of spatial organization of the body of children 6–10 years old with sensory systems deprivation. Journal of Education, Health and Sport, 2017. 7(8). pp. 1387–1407.

Kashuba V., Lopatsky S., Vatamanyuk S. The control of a state of the static and dynamical posture of a person doing physical exercises. Journal of Education, Health and Sport. 2017. Vol. 7(5). P. 1075–1085. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.2551559

Kashuba V., Stepanenko O., Byshevets N., Kharchuk O., Savliuk S., Bukhovets B., Grygus I., Napierała M., Skaliy T., Hagner-Derengowska M., Zukow, W. Formation of Human Movement and Sports Skills in Processing Sports-pedagogical and Biomedical Data in Masters of Sports. International Journal of Human Movement and Sports Sciences. 2020. 8(5), 249–257. DOI: 10.13189/saj.2020.080513

Kashuba V., Afanasiev D. Dynamics indicators of supporting – spring properties of a foot in the children of primary school age with derivation of hearing during process of adaptive physical education under influence of author’s technology on prevention of violations the biomechanical properties of foot. Pedagogy and Psychology of Sport. 2020. 6(4). P. 56–63. elSSN 2450-6605. DOI http://dx.doi.org/10.12775/PPS.2020.06.04.006.

Winnick J. P. Adapted physical education and sport. Champaign: Human Kinetics, 2005. 574 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Номер

Розділ

Статті