ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ КОНЦЕПЦІЇ ЗАСТОСУВАННЯ ФІЗКУЛЬТУРНО- ОЗДОРОВЧОЇ ТЕХНОЛОГІЇ ДЛЯ ШКОЛЯРІВ ІЗ ПОРУШЕННЯМ ЗОРУ В ПРОЦЕСІ АДАПТИВНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.4Ключові слова:
порушення зору, концепція, фізична підготовленість, фізичні якості, фізичний розвиток, моторні порушення, програмаАнотація
Актуальність проблеми. У науковій спільноті констатується тенденція до погіршення стану фізичної підготовленості школярів із порушенням зору. Можливо припустити, що обумовлено використанням в адаптивному фізичному вихованні традиційних методів, які базуються на використанні застарілих підходів. Мета роботи – теоретично обґрунтувати, розробити й експериментально підтвердити ефективність впровадження концепції застосування фізкультурно-оздоровчої технології для школярів із порушенням зору в процесі адаптивного фізичного виховання. Результати. Базис представленої концепції застосування фізкультурно-оздоровчої технології для школярів із порушенням зору в процесі адаптивного фізичного виховання становить взаємозв’язок підходів. Для реалізації теоретичних концептуальних положень виникла необхідність розробки програми корекції моторних порушень школярів із депривацією зору у процесі адаптивного фізичного виховання, що реалізовувалась з урахуванням віку та спеціальної медичної групи досліджуваних. Характеристика суб’єктивних і об’єктивних передумов, відокремлення специфічних особливостей їх формування і змісту під час реалізації констатувального експерименту також стало підґрунтям для визначення основних положень представленої програми. Статистична перевірка даних виявила значущу позитивну динаміку зростання антропометричних параметрів довжини тіла, ОГК на вдиху та екскурсії грудної клітини серед загальної вибірки учасників експерименту. Представлення змін у фізичній підготовленості досліджуваних наочно демонструє зменшення частки дітей, які на низькому рівні виконували тест на швидкість та спритність з 50% до 20%. Відмічається тенденція до підвищення відсотку досліджуваних, які за виконання човникового бігу отримували достатні оцінки (з 20% до 40%). Висновки. Отримані дані в ході дослідження підтверджують ефективність розробки концепції застосування фізкультурно-оздоровчої технології для школярів із порушенням зору в процесі адаптивного фізичного виховання. Доведено шляхом статистичного порівняння результатів діагностики до та після експерименту, що у досліджуваних значущими є зміни у фізичному розвитку та фізичній підготовленості.
Посилання
Буховець Б. О., Онищук С. О., Долинський Б. Т., Начинова О. В. Відмінні риси показників фізичної підготовленості школярів із порушенням зору в порівнянні з їхніми відносно здоровими однолітками. Olympicus. 2024. № 2. С. 39–45. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.5.
Буховець Б., Кашуба В., Тодоров П. Диференціація показників фізичної підготовленості школярів із порушенням зору відповідно до спеціальної медичної групи. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024. № 17. С. 334–343.
Дичко В. В. Розвиток фізичної підготовленості дітей з патологією зору віком 10–16 років. Молодий вчений. 2018. № 10(1). С. 138–140.
Дичко В. В. Рухові якості дітей віком 7–10 років з порушеннями інтелектуального розвитку та патологією зору. Укр. журн. медицини, біології та спорту. 2019. № 4. (4) С. 301–306.
Костенко Т. М. Теоретичні та практичні проблеми реабілітації осіб з інвалідністю по зору. Габітус. 2020. № 14. С. 184–188.
Кропивна О. І. Особливості розвитку дрібної моторики та дотикового сприйняття дітей з порушенням зору. Дитина з особливими потребами. 2018. № 8. С. 9–12.
Круцевич Т. Ю., Воробйов М. І., Безверхня Г. В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ, 2011. 224 с.
Розторгуй М. С. Адаптивний спорт як засіб підвищення якості життя осіб з вадами зору. Наук. часоп. НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія 15, Наук.-пед. проблеми фіз. культури (фіз. культура і спорт). 2019. № 1. С. 83–87.
Рускан Т. В. Застосування засобів фізичної реабілітації в процесі відновлення порушень зору. Молодий вчений. 2018. № 3.3. С. 182–186.
Шеремет Б. Г., Начінова О. В., Дашковська А. В., Міхєєва Н. І. Навчальні програми для 5–9 (10) класів спеціальних навчальних закладів для сліпих та слабозорих дітей. 2016. Одеса.
Bukhovets B. O., Bondarenko O. V., Onyshchuk S. O. Analysis of physical fitness indicators of schoolchildren with sensory deprivation in comparison with relatively healthy peers. Rehabilitation and Recreation. 2024. № 18 (2). P. 64–70. https://doi.org/10.32782/2522-1795.2024.18.2.7.