ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА У ФІЗИЧНІЙ КУЛЬТУРІ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Валерія Вадимівна Теліус Національний університет фізичного виховання і спорту України https://orcid.org/0009-0006-9849-7706
  • В’ячеслав Петрович Семененко Національний університет фізичного виховання і спорту України https://orcid.org/0000-0002-5931-7729
  • Євгеній Ілліч Мосьпан Національний університет фізичного виховання і спорту України https://orcid.org/0009-0002-3535-4063
  • Олександра Миколаївна Применко Національний університет фізичного виховання і спорту України https://orcid.org/0009-0002-4076-2918

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.24

Ключові слова:

інклюзія, інклюзивна освіта, фізичне виховання, фізична культура, загальна середня освіта, Нова українська школа (НУШ).

Анотація

У статті розглянуто проблематику інклюзивної освіти в контексті фізичної культури в умовах реформи Нової української школи. Визначено сутність інклюзивної освіти, підкреслено важливість створення умов для участі всіх учнів у заняттях фізичною культурою та розвитку їх фізичних можливостей. Проаналізовано складнощі та перешкоди, з якими стикаються учні з особливими освітніми потребами та вчителі фізичної культури в процесі впровадження інклюзії. Підкреслено значення інклюзивної освіти та важливість урахування потреб різних категорій учнів у процесі формування навчальних програм з фізичної культури в сучасній школі. Мета дослідження – дослідити особливості інклюзивної освіти у фізичній культурі в закладах загальної середньої освіти в умовах Нової української школи. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової літератури, контент-аналіз документальних та статистичних матеріалів, аналіз ресурсів мережі Інтернет. Розглянуто ключові аспекти впровадження інклюзивної освіти в освітній процес фізичної культури в умовах Нової української школи, виявлено основні перешкоди для реалізації інклюзії, а також проблеми доступності обладнання, кваліфікації вчителів, розроблення адаптивних програм для учнів з особливими освітніми потребами. Проаналізовано важливість розвитку ефективних підходів та стратегій у роботі з учнями різних категорій під час занять фізичною культурою та методи взаємодії, які сприяють створенню сприятливого середовища для успішного навчання учнів з особливими освітніми потребами. Дослідження продемонструвало важливість інклюзивної освіти у фізичній культурі, її вплив на процеси соціалізації та фізичного розвитку школярів і необхідність урахування ключових аспектів для її впровадження.

Посилання

Боднар І. Специфічні принципи інтегративного фізичного виховання школярів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві : зб. наук. пр. Луцьк, 2015. № 1 (29). С. 5–9.

Борисенко Л.Л. Підвищення ефективності процесу фізичного виховання в умовах інклюзивної освіти. Надання освіти з особливими потребами в умовах інклюзивного освітнього простору : зб. матеріалів регіональної наук.-практ. конф. Лисичанськ : ВП ЛПК ЛНУ:

ТОВ «КИТ – Л», 2015. С. 23–26 .

Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи / Л. Гриневич та ін. Київ : Міністерство освіти і науки України, 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Колупаєва А. А., Тараченко О.М. Інклюзивна освіта від основ до практики : монографія. Київ : ТОВ Атопол, 2016. 152 с.

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Інклюзивна практика: технології навчання. Київ : Літера ЛТД, 2019. 160 с.

Ляшенко О.І. Пріоритети розвитку української школи в умовах реформування освіти. 2018. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/94490

Приймак Н. Організація інклюзивного навчання в закладах загальної середньої освіти : методичний посібник. Тернопіль : вид-во Мандрівець, 2019. 64 с.

Щекотиліна Н.Ф., Осіпова І.В., Турятко А.В. Організація занять з фізичного виховання в спеціальних медичних групах. Адаптаційні можливості дітей та молоді : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. Одеса, 2018. С. 179–183.

Галіцан О.А., Щекотиліна Н.Ф. Індивідуально-диференційований підхід у підготовці майбутніх учителів до роботи в умовах інклюзії. Актуальні проблеми реформування системи виховання та освіти в Україні : зб. тез межнар. наук.-практ. конф. Львів, 2020. С. 55–57.

Колупаєва А.А., Таранченко О.М. Педагогічні технології інклюзивного навчання. Харків : Вид-во Ранок «Кенгуру», 2020. 160 с.

Закон України «Про освіту». 2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Головіна О. Професійна підтримка вчителів в інклюзії: Європейський досвід. НУШ, 2020. URL: https://nus.org.ua/articles/profesijna-pidtrymka-vchyteliv-v-inklyuziyi-yevropejskyj-dosvid/

Єфименко М.М. Перспективи корекційного фізичного виховання дітей з порушеннями опорно-рухового апарату в інклюзивній дошкільній освіті. Гуманізація навчально-виховного процесу : зб. наук. праць. Слов’янськ, 2012. № 9. С. 281‒286.

Москаленко Н.В., Сороколіт Н.С., Турчик І.Х. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15. 2019. № 5 К (113). С. 223–228.

Нова українська школа: основи Стандарту освіти / ред. кол. : Л. Гриневич та ін. Львів, 2016. 64 с.

Щевців З.М. Основи інклюзивної педагогіки : підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2020. 248 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-12

Номер

Розділ

Статті