ДИНАМІКА ПОКАЗНИКІВ МОВЛЕННЄВОГО РОЗВИТКУ ТА ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ОСВІТНЬОМУ ПРОЦЕСІ ЗДО

Автор(и)

  • Марія Борисівна Пальчук Національний університет фізичного виховання і спорту України https://orcid.org/0000-0003-2774-1960
  • Надія Олегівна Гулюк Національний університет фізичного виховання і спорту України https://orcid.org/0009-0006-9067-3330

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.21

Ключові слова:

засоби адаптивного фізичного виховання, порушення мовленнєвого розвитку, освітній процес, мовлення, фізична підготовленість.

Анотація

Питання адаптації та соціалізації дошкільнят із порушенням мовленнєвого розвитку в освітньому процесі закладів дошкільної освіти (ЗДО) має неабияке значення, адже однією з найпоширеніших проблем серед цієї вікової категорії є порушення мовленнєвого розвитку. Доведено, що фізичне виховання сприяє покращенню мовлення, зміцненню здоров’я та адаптації дітей в соціумі. Результатами експерименту підтверджено той факт, що адаптивне фізичне виховання є ефективним засобом та невід’ємною частиною освітнього процесу дітей, які мають порушення мовлення. Мета дослідження – визначити динаміку показників фізичної підготовленості дітей 5–6 років з порушенням мовленнєвого розвитку в процесі занять з адаптивного фізичного виховання в ЗДО. Реалізація поставленої мети передбачала використання таких взаємодоповнювальних методів дослідження, як: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури та мережі Інтернет, педагогічні методи дослідження, методи математичної статистики. Дослідження проводилось у ЗДО № 652 та № 270 комбінованого типу Дарницького району м. Києва з вересня 2023 року до квітня 2024 року. До участі було залучено 44 дитини віком 5–6 років з порушенням мовленнєвого розвитку, з яких 32 хлопчиків та 12 дівчаток. У процесі дослідження було здійснено діагностику мовленнєвого розвитку (номінативної функції мовлення та розуміння складних логіко-граматичних конструкцій) та оцінено фізичну підготовленість дітей 5–6 років з порушенням мовленнєвого розвитку. Кількість хлопчиків, які в процесі називання предмету за картинкою спотворюють звуко-складову структуру слова, зменшилась на 9,3%. Кількість дівчаток, які в процесі виконання завдання здійснювали пошук зі знаходженням правильного найменування, збільшився на 8%. Кількість дітей, яким притаманне точне розуміння складних логіко-граматичних конструкцій, збільшилась на 3,1%, перепитування і помилки допускають на 3,1% дітей більше. Відсоток дівчаток, яким притаманний тривалий пошук зі знаходженням правильної картинки, зменшився на 17%, натомість збільшилась кількість дівчаток, які перепитують і допускають помилки. Позитивну динаміку відзначено у фізичній підготовленості хлопчиків та дівчаток 5–6 років з порушенням мовленнєвого розвитку протягом експерименту в закладах дошкільної освіти. Результати дослідження свідчать про ефективність застосування засобів адаптивного фізичного виховання в освітньому процесі ЗДО дітей старшого дошкільного віку з порушенням мовлення.

Посилання

Tier 2 oral language and early reading interventions for preschool to grade 2 children: a restricted systematic review / S. Goldfeld et al. Australian journal of learning difficulties. 2022. Vol. 27, no. 1. P. 65–113.

Мартиненко І.В. Особливості комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку з системними порушеннями мовлення : монографія. Київ : ДІА, 2016. 304 с.

Подгорна В.В. Використання засобів фізичного виховання в навчально-корекційному процесі у школярів із порушеннями мовлення. Наука і освіта. 2016. № 4. С. 183–188.

Макнамара Д. Спокій. Гра. Розвиток. 2-ге вид. Дніпро : Смакі, 2022. 272 с.

Аніщук А.М. Формування мовленнєвої особистості в дошкільному дитинстві. Імідж сучасного педагога. 2010. № 6–7. С. 93–97.

Керик О.Є. Використання ігрових та арттерапевтичних засобів у педагогічній роботі з дітьми з особливими потребами. Поради спеціаліста. 2015. № 5 (154). С. 49–51.

Пангелова Н.Є., Круцевич Т.Ю. Нейропсихологічні засади активізації мовлення дітей старшого дошкільного віку при виконанні рухових дій. Psycholinguistics. 2019. № 25 (1). С. 232–255.

Притиковська С.Д. Теоретичні та методичні аспекти розвитку темпоритму мовлення засобами музично-ритмічного та фізичного виховання. Актуальні питання корекційної освіти (педагогічні науки). 2019. № 14. С. 248–259.

Гноєвська О.Ю., Кузьменко І.П. Нетрадиційні методи та підходи у вихованні дітей з порушеннями мовлення. Науковий часопис. Корекційна педагогіка. 2021. № 41. С. 20–26.

Горбунова Н.В. Ігрова діяльність як засіб розвитку зв’язного мовлення старших дошкільників. Теорія та методика навчання та виховання. 2012. № 31. С. 44–56.

Sustained attention in developmental language disorder and its relation to working memory and language / E. Smolak et al. Journal of speech language and hearing research. 2020. Vol. 63, no. 12. P. 4096–4108.

Райчук М. Домашня логопедія. Ефективний курс для занять з дітьми. Харків : Книжний Клуб «Клуб Сімейного Дозвілля», 2024. 128 с.

Крутій К.Л. Діагностика мовленнєвого розвитку дітей дошкільного віку. Запоріжжя : ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2005. 208 с.

Давиденко О.В., Семененко В.П., Трачук С.В. Основи програмування фізкультурно-оздоровчих занять з дитячим контингентом. 2-ге вид. Київ : ТОВ Видавничий дім АртЕк, 2019. 248 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-08-12

Номер

Розділ

Статті