ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ДІТЕЙ 5–6 РОКІВ ІЗ ЗАТРИМКОЮ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ З РІЗНИМИ ТИПАМИ ПОСТАВИ

Автор(и)

  • Анастасія Андріївна Гребеніна Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0003-4258-2232
  • Сергій Анатолійович Холодов Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-5108-3035

DOI:

https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-3.5

Ключові слова:

діти 5–6 років, затримка психічного розвитку, постава, фізична підготовленість, статична рівновага тіла, гнучкість

Анотація

Актуальність проблеми. Фундаментальні зміни, що відбуваються в сучасному культурно-освітньому просторі, суспільні запити і потреби утверджують думку про пріоритет дитинства як найвідповідальнішого періоду становлення особистості. Проблема дітей дошкільного віку із затримкою психічного розвитку (ЗПР) гостро постала перед психолого-педагогічною наукою вже давно. Саме в дошкільному віці відбувається становлення особистості дитини, формування її фізичної та духовної культури – основи гармонійного розвитку як краси людської душі та здорового тіла. Мета дослідження – визначити особливості фізичної підготовленості дітей 5–6 років з ЗПР. Методи дослідження: аналіз й узагальнення фахової наукової літератури, педагогічне спостереження, фотознімання постави, педагогічне тестування фізичної підготовленості, методи математичної статистики. Дослідження проводилося на базі закладу дошкільної освіти (ясла–садок) м. Бровари «Золота рибка». У дослідженні взяли участь 15 дітей (віком 5–6 років, з них 7 дівчат та 8 хлопчиків). Встановлено, що середньогрупове значення при виконанні тестової вправи на статичну рівновагу тіла з заплющеними очима складало 2,7 с, і воно було всередині інтервалу між екстремумами 2,1 с та 3,5 с. З розплющеними очима арифметичний центр відзначався у точці 7,31 с, а загалом індивідуальні дані охоплювалися значеннями від 7 с до 7,5 с. Якщо ці дані порівняти з віковими нормами за тестом, можна стверджувати, що жодний з досліджуваних не досягає очікуваних з позицій норми значень, які для дітей 6 років складають 4 с – із заплющеними та 9 с – з відкритими очима. Дослідження також дозволило визначити, що за виконанням вправи на гнучкість діти загалом мали середній рівень гнучкості, про що свідчать границі розподілу (від 3 до 5 см) та середнє значення у групі ( =4,07). Розгляд цих показників окремо у хлопчиків та дівчаток дає змогу встановити, що середні значення показників рівноваги тіла у хлопців були нижчими (на 19,4% із закритими та на 2,83% з відкритими очима), ніж у дівчат. Так саме й за показником гнучкості дівчата мали перевагу, оскільки були здатні на більш глибокий (на 10,2%) прогин хребта. Аналіз результатів педагогічного тестування рівня фізичної підготовленості дітей 5–6 років із ЗПР показав, що розвиток координаційних здібностей та гнучкості хребта в них не досягає норм для свого віку. Такий висновок однаково притаманний як хлопчакам, так і дівчатам цієї категорії, хоча дівчата виявилися набагато більше здатними утримувати рівновагу тіла, ніж хлопці.

Посилання

Альошина А.І. Профілактика й корекція функціональних порушень опорно-рухового апарату дітей та молоді у процесі фізичного виховання: [дисертація]. Київ, 2016. 544 с.

Бондар О. М. Корекція функціональних порушень опорно-рухового апарату дітей 5–6 років з урахуванням просторової організації їхнього тіла. [дисертація], Київ, 2009. 205 с.

Войтко В. В. Психолого-педагогічний супровід дітей з затримкою психічного розвитку : навч.-метод. посіб. Кропивницький, 2017. 48 с.

Гребеніна А., Холодов С. Соматометричні показники дітей 5-6 років з затримкою психичного розвитку. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2024. №.17 (36). С. 353–360. https://www.doi.org/10.31652/2071-5285-2024-17(36)-353-360.

Кашуба В., Баканичев О., Холодов С. Контроль стану біогеометричного профілю постави людини у науковому дискурсі досліджень Молодіжний науковий вісник Волинського національного університету імені Лесі Українки. Фізичне виховання і спорт. 2019. №. 36. С. 13–21. URL: https://sportvisnyk.vnu.edu.ua/index.php/sportvisnyk/issue/view/28.

Кротенко В. І. Загальна характеристика дітей із затримкою психічного розвитку. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. №19: Корекційна педагогіка та спеціальна психологія. 2014. №. 26. С. 338–341.

Носова Н.Л. Превентивна фізична реабілітації дітей дошкільного віку з функціональними порушеннями опорно-рухового апарату. [дисертація]. Київ, 2021. 400 с.

Пасічник В., Пітин М., Свістельник І., Ковальчук Л., Цап І., Задорожна О. Ефективність програми фізкультурно-оздоровчих занять із використанням інноваційних ігор у фізичному вихованні дітей 4–5 років. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 3. С. 73–81.

Холодов С., Гребеніна А. Біомеханічна оцінка постави дітей 6–8 років. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. 2023. №. 15 (34). С. 487–495. https://www.doi.org/10.31652/2071-5285-2023-15(34)-487-495.

Kashuba V., Stepanenko O., Byshevets N., Kharchuk O., Savliuk S., Bukhovets B., Grygus I., Napierała M., Skaliy T., Hagner-Derengowska M., Zukow W. Formation of Human Movement and Sports Skills in Processing Sports-pedagogical and Biomedical Data in Masters of Sports. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 2020. Vol. 8(5), p. 249–257. https://www.doi.org/10.13189/saj.2020.080513.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-02

Номер

Розділ

Статті